Rubriky
English Posts

Community Meetup 07: Content Marketing Strategy

Yesterday we meet to discuss “content marketing strategy” with the community, to share our experiences, look at some case studies and debate the present and future of content marketing.  This is a small summary of what we talked about. 

First, it is important to start with a definition we can all agree on so we are all on the same page. What we found to be the most important thing within this definition is that it clarifies the most relevant aspects of a content strategy, it puts it in the frame of strategic work rather than tactical, it mentions the qualities of the content to be distributed and what are the objectives of such effort. 

What we like the most about this definition is that frames content within a strategic intent defines the type of content that should be distributed, or at least the characteristics that should hold on the eyes of the audience, and ultimately provides the goals of any content strategy.

So if content marketing should be strategic in nature, the first thing to do in order to launch a successful content strategy is to do so by defining the strategy. 

  1. Start with “why”. Here it is very important to define the goal and to make it clear for everyone involved. Answer the question: Why are we producing this piece of content? Why do we need content marketing? What are the real motivations behind this effort? It is important to go as deep as possible. We recommend at advertia to use the “5 WHYS” method in order to arrive at the root of what you need your content marketing strategy. Is it because you want to reach out to a new audience? Is it because you want to consolidate your brand values? Is it to present a new product? Go deep.
  2. What type of content will fulfill the goal? Are you going to produce video, photo, text, audio or a combination of all of them? Remember that the ultimate goal of your campaign is to capture attention amongst the vast river of content that is being thrown to the market. You must stand out from the noise and be relevant, valuable and consistent… so what type of content will fulfill your goal?
  3. Last but not least, you always have to be aware of who are you directing your content to. This, along with your “WHY” is the most important part to solve when creating your content strategy. If you have these two questions answered, then your “What” will fall into place much easier and will make sense for your customers. Try to define who you’re talking to in a very specific way. Do your research right. 

Once you have your strategy in place, is time to structure your content plan. The way we do it at advertia is that we define the channels, the different topics of communication, the frequency in which we will deliver each type of content. Once the plan rolls out on a weekly and monthly bases, we take a moment to analyze retrospectively the strategy and make the updates necessary based on the feedback from the audience.  

Finally, we examined some of the trends affecting content marketing, including interactive content, influencers, live video, automatization and other new possibilities that have the potential to transform the way content is produced and consumed. 

We would love to hear from you which trends are the most important ones in shaping content marketing in the future, what are the limitations that we face when producing engaging content and what is your personal definition of content marketing. 

Is content still king? Let us know in the comments. 

BTW, don’t forget to join our Facebook Group in order to keep in touch with the rest of the community and help grow the discussion around the new ways to do marketing.

Rubriky
Digitální strategie Ze života agentury

Jaká je budoucnost digitálních agentur?

V souvislosti s akvizicemi, obměnami a fúzemi digitálních agentur, se v poslední době zdá být lákavé přistoupit k jistým závěrům, které by nám více odhalily, kam digitální business vlastně směřuje.

Je opravdu možné škálovat projektové služby? Existuje skutečně hrozba toho, že digitální strategii a design si zákazníci začnou vytvářet in-house? Jde si obchodní model agentury svým kurzem? To jsou některé z otázek, které byly poslední dobou tématem. Zatímco některé z diskuzí jsou neopodstatněné, jiné jsou velkým otazníkem. Agenturní business je živý a v dobré kondici. Je neuvěřitelně rozmanitý, a to ve službách, na které se agentury zaměřují, ale v tom, jak agentury pracují (metodologie). 

Prostředí digitálních agentur je tak zdravé, jak jen může být. Navíc se stává stále více komplexní, potřeby klientů se rozšiřují … no, jen těžko bychom bychom hledali lepší čas. Z osobní zkušenosti, tedy přes 6 letech s advertia digital, souhlasím a mám radost, že můžeme společně s klienty růst.

Poznámka: Z velké části, kde se odkazuji na klientské organizace, nemám na mysli technologické společnosti a startupy.

Potřeba partnerských agentur je větší než kdy dříve

Vzhledem k tomu, že se digitální ekosystém stále rozšiřuje, získává dosah digitální strategie nadále větší viditelnost u klientských organizací. U podniků, pro které jsou inovace prioritou, nabývá digitální myšlení celopodnikovou podporu od nejnižšího až po ten nejvyšší management.

Organizace s jasným pohledem na budoucnost začínají značně investovat do digitálních platforem, produktů a služeb. Pomocí digitálních možností přinášejí novou přidanou hodnotu, vytváří silný engagement se zákazníkem a navíc oslovují i nová publika, long story short, go digital or go home!

To vytváří potřebu zaměstnávat interní týmy, které tyto možnosti využijí. Tyto týmy se ovšem velmi často spoléhají na agentury – aby vedly plánování, návrh a vývoj produktové nebo kampaňové vize na té vysoké, tvůrčí a autorské úrovni. Agentury tak realizují celopodnikové vize do konkrétních digitálních řešení.

Digitální prostředí je velmi lukrativní, ovšem pro mnoho organizací příliš neznámé. Kvůli tomu pro ně často jedinou cestu vpřed symbolizuje právě spolupráce s agenturou.

Je zřejmé, že toto platí méně pro startupy a technologické firmy, ale pro většinu organizací se jedná o současný stav. To znamená, že i organizace, jako jsou Facebook, Twitter a Google, s dobře obsazenými in-house strategiemi, designovými a inženýrskými týmy, se často opírají o agentury, které jim pomáhají zůstat na správné cestě. 

Externí týmy dokáží přijít s nadhledem

To opět dává najevo obrovský objem projektové práce, kterými jsou tyto organizace často zaneprázdněné. Ale také to ukazuje na potřebu přijít s externím týmem, který má nadhled a může realizovat práci bez toho, aniž by byl ovlivněn interními faktory společnosti. Tyto agenturní zásahy totiž dokáží pomoci i v situacích, kdy si nikdo z interních neví rady.

V našem businessu není nedostatek práce, spíše naopak.

Existuje více a více podniků, které začínají prioritizovat digitál, což znamená, že je potřeba více zdrojů, aby byly tyto projekty dokončeny. To symbolizuje dobrou zprávu pro všechny digitální agentury. V mnoha případech jsou prostředníkem pro digitální inovace v rámci podnikání jejich klientů, což mě osobně v agenturním světě naplňuje nejvíce. Pojďme se na to ale podívat z ekonomického pohledu …

S poptávkou roste nabídka 

Vzhledem k tomu, že digitál začíná získávat pozornost celého business světa, spousta z největších consultingových společností jako  IBM, Deloitte, McKinsey & Company nebo PwC se začala zaměřovat na digitál. Proto nakupují nebo vytváří projektové týmy za cílem širší nabídky služeb. Na základě těchto faktů je bezpečné předpokládat, že se jedná o důkaz rostoucí poptávky po digitálních strategiích, které budou mít za cíl podporu širších podnikových cílů.

A na druhém konci spektra jsou nezávislé digitální agentury, které stále rostou zdravým tempem – včetně naší agentury. Počet nezávislých agentur se i nadále zvyšuje, což je způsobeno specializací a schopností menších týmů přinášet obrovskou hodnotu tím, že se zabývají velmi specifickými částmi digitálního ekosystému. Vidím vzestup ve vzniku více partnerství a spolupráce v rámci podnikání klienta a větší transparentnosti v těchto agenturách.

Ano, konsolidace probíhá všude

Je pravdou, že agentury jsou spojovány do větších celků. Některé jsou založeny na nabídce služeb, jiné jsou orientovány na produkty/startupy.

V poslední době proběhlo mnoho velkých akvizic. Pěkným příkladem je prodej českého holdingu digitálních agentur Michala Nydrle, Kindred Group, s obratem 750 milionů korun (2018). Velikost akvizice ovšem není veřejná. Právě Publicis, který Kindred Group koupil, je v tomto ohledu velmi aktivní. Světová společnost, která je silná v kreativě a standardních médiích, výrazně investuje do digitálu. Za 3,7 miliardy dolarů Publicis akvíroval i Sapient (2016), možná největší digitální agenturu podle výnosů a počtu zaměstnanců na světě. 

Proč? Aby dosáhli vytyčeného cíle – generovat alespoň polovinu svých příjmů z digitálu. Publicis investuje již řadu let do digitálu z jednoho prostého důvodu – budoucnosti. Tempo inovací se zrychluje víc než kdy jindy. Což vede k velkým výzvám, které může (nejen) Publicis pro své klienty realizovat. Letos dokonce kupují datovou společnost Epsilon za 4,4 miliardy dolarů, trend je tedy naprosto jasný.

Na straně consultingových společností se v uplynulých letech zaznamenala řada akvizic od společností, jako jsou Accenture a jejich akvizice Fjordu. Tyto organizace značně investují do rozšiřování digitálních schopností, a to na základě rostoucí poptávky po těchto službách. Nově se ovšem zaměřují též na akvizici agentur, tedy jednoho nebo několika týmů, které mohou jako celek získat do vlastní firemní organizace.

Proč dochází k prodeji?

Na straně nezávislých agentur je činnost fúzí a akvizic konstantní, přičemž menší agentury se spojují do větších. U malých firem může být důvod prodeje skutečně různorodý: 

  • přístup k větším klientům, 
  • větší možnosti realizace, 
  • větší geografický dosah
  • nebo zkrátka obecně “růst”. 

Na druhou stranu některé akvizice probíhají z důvodu nedostatku cashflow, který je zejména v agenturním světě poměrně typický. Klienti přichází a odchází a pokud tedy agentura roste moc rychlým tempem, může se při ztrátě klienta otřást celá firma. Pak si musí agentura rozmyslet, jestli chce propouštět, nebo se prodejem uzdraví a rozšíří si možnosti – jako například když Etnetera koupila pětinový podíl Fragile Media.

Pro některé je tu samozřejmě touha být klientem

Agentura Teehan+Lax z Toronta se zrušila, neboť její top management začal pracovat interně ve vývojovém týmu Facebooku. Několik let byl T+L významným hráčem ve vymezení nového agenturního obchodního modelu. Jejich myšlenky ohledně pricingu, sledování času a procesů byly zajímavé. Agenturní scéna tímto krokem přišla o hodně.

Teehan+Lax ve svém postu na rozloučenou poukazují na velkou příležitost připojit se k organizaci, která má přes 3 miliardy uživatelů, což byl pro ně jeden z klíčových faktorů pro jejich rozhodnutí … ačkoliv změna prostředí z Toronta do San Francisca může být také velmi lákavá. Ať už je k tomu vedl jakýkoliv důvod, ukazuje toto rozhodnutí na problém uvnitř agentur – schopnost být plně ponořen do projektu/podniku klienta, což může podstatně ovlivnit celkové směřování agentury.

Mnoho agenturních týmů, včetně toho našeho, chce hlubší zapojení, větší kontrolu a účast na úrovni partnerů v projektech, na kterých se podílíme. U agentur zaměřených na digitální platformy, produkty a služby, se často setkávám s velkou touhou být co nejvíce integrován v projektu. Až na vedlejší koleji se poté řeší čas, peníze a další věci. 

Existuje zde totiž touha být klientem, což symbolizuje důvod, proč tolik agentur vsází na své vlastní “laboratoře”, kde vytváří vlastní produkty a projekty. Agentury by si totiž přály mít pod kontrolou celý rozhodovací proces včetně všech vstupů a výstupů.To ale samozřejmě při projektové práci s klientem často není možné. Můžeme nyní pozorovat, že se vztah mezi klientem a agenturou začíná měnit, ale vždy v některých projektech bude existovat vztah klient – agentura, který bude logicky rozdělovat odpovědnost za projekt způsobem, který není zrovna ideální.

Talent vyžaduje různorodou práci

Nejlepší agentury si uvědomují, že jejich lidé jsou pro agenturu nejvýznamnějším aktivem a udržení těchto lidí v zaměstnání prostřednictvím smysluplné práce zůstává hlavní prioritou. Tyto agentury s definovanou vizí a souborem zásad se zaměřují na nalezení správných klientů a projektů, které budou napomáhat udržet v agenturním týmu soutěživého a zároveň spokojeného ducha.

Některé business modely agentur nejsou schopné vytvářet prostředí pro tvorbu digitálních inovací. Samozřejmě existují určitě výjimky, ale v součtu se velmi málo tradičních reklamních agentur dokázalo opravdu přizpůsobit digitálu. Jejich provozní modely jsou značně odlišné od modelů digitálních agentur. Jednoduše nejsou schopni nabídnout takové podnikové prostředí, ani takové zajímavé projekty, které by přilákaly silné digitální talenty. Tyto agentury jsou často místem, kde probíhá velká fluktuace těchto talentů.

Dokonce i na straně klienta to může být výzva. Mnoho organizací není schopno přivést špičkové digitální talenty, které by mohly vést in-house digitální transformaci podniku. Někteří lidé totiž nepovažují za příliš zajímavé pracovat pouze na jednom projektu pro jednu jedinou společnost. Rozmanitost a odlišnost je mnohem atraktivnější. Například počet zdrojů potřebných pro podporu vytvoření mobilní aplikace (myšleno od koncepce přes vytvoření až po udržování), může být ohromující a související náklady mohou způsobit, že in-sourcing bude téměř nemožný. Tyto společnosti budou i nadále spoléhat na agentury, které pomohou překlenout tento problém.

Budování digitální agentury je velmi odlišné od budování startupu

Je pravdou, že firmy poskytující služby, nejsou předurčeny k tomu, aby se staly velkými společnostmi. Ale to neznamená nic špatného. Humbuk okolo startupového světa zřejmě vyvolal dojem, že je naprosto normální od startupu očekávat, že dosáhne masivních rozměrů a že co nejdříve vstoupí na burzu. Ve skutečnosti je tento výsledek velmi ojedinělý. Většina startupů selže. Je rozdíl mezi snem a realitou.

Velikost agentury představuje něco, co je určitě důležité řešit. S větším rozsahem agentury můžete: 

  • mít větší potenciál získat větší projekty, 
  • mít silnější vztahy s klientem 
  • a docílit hlubší angažovanosti. 

Růst ovšem téměř vždy závisí na pracovním kapitálu (working capital). Musíte si proto dobře spočítat růst, což je těžší a těžší pokud nejste schopni si udržet, ideálně spíše rozšířit, svůj současný stav businessu a množství projektových prací. Pokud ovšem umíte rozumně růst, agentura se bude pravděpodobně v průběhu času nafukovat. Záleží pak na vás, kde její růst zastavíte – většina českých agentur se zastaví někde na úrovni 30-80 zaměstnanců.

Navíc je potřeba říct, že agentury jsou lineárně rostoucí, neškálovatelné business modely … pro neekonomy = každá další fakturovaná práce vyžaduje novou pracovní sílu. Porovnávat tedy příležitosti k růstu pro agentury s příležitostmi k růstu pro startupy mi nepřijde relevantní.

Závěrem, jaká je tedy budoucnost digitálních agentur?

Budoucnost digitální agentury vidíme až neuvěřitelně optimisticky. Naší agentuře se nadále daří a máme nejsilnější tým, jaký jsme kdy měli. Jsme v procesu, ve kterém se snažíme zároveň jak posilovat, tak se zaměřovat na naše schopnosti. Pracujeme na neuvěřitelných klientských projektech, které jsou daleko sofistikovanější a složitější, než jsme byli zvyklí v předchozích letech. Klienti ve velkém investují do digitálu, na který se ještě před pár lety ve svém podnikání vůbec nesoustředili.

Na základě výše uvedených myšlenek vám zde nechám několik předpovědí o možném dalším vývoji digitálních agentur:

O1
Digitální agentury budou nadále prohlubovat své schopnosti a budou se zaměřovat více na strategické služby v rámci digitálního ekosystému.

O2
Klienti se budou přizpůsobovat digitálu v rámci celé organizace, čímž se zvýší celková poptávka po agenturních partnerech.

O3
Komplexních digitálních iniciativ vedených klienty bude čím dál větší množství, protože organizace budou čím dál více sázet na technologie.

O4
Talent se pro agentury a startupy stane vzácným, protože potřeba lidských zdrojů bude růst rychleji než počet nových specialistů.

O5
Rozdíl mezi digitálními agenturami a startupy začne mizet díky čím dál většímu překrývání a spolupráci při vývoji vlastních agenturních produktů.

A jaká je budoucnost naší agentury advertia digital? V podstatě ve všech směrech taková, jako uvádím výše.

Honza Borýsek, advertia digital

Rubriky
English Posts

Community Meetup 06: Personal Branding and Influencers

Yesterday, Wednesday 21st of August we got together for the sixth consecutive community meetup organized by advertia digital. This time we met to talk and discuss our thoughts and impact on business and society of the growing industry of personal branding and influencers. 

One of the things to remark is that it was one of our most attended meetups, giving us a full-house and having a bit of trouble to accommodate everyone, even though at the end everything worked out. This is a short summary of what was discussed during the meetup.

As the markets have shifted through the mass expansion of the internet, social media and it’s many communication possibilities, more and more has become important the role of personal branding. However, personal branding is not something new, it’s what in old-school terms we used to refer to as “reputation”. If your reputation was good, business was good. If your reputation was bad, then well, you know the answer.

Now, with the expansion of internet and social media, personal branding has turned into influence when it gathers enough audience in order to make an impact and change consumer behavior.  We have seen the rise of these so-called influencers around the world. 

Personal branding, however, is not only relevant to influencers. Employees and CEO’s as well have pressure to maintain a certain level of reputation. And that’s not even mentioning free-lancers and independent business owners. In this world of interconnectedness, social media and hashtags, we’re all in the personal branding game, and our wealth can become highly dependent on that.

How is this shift affecting both society, individuals and businesses? How to cope with social anxiety due to excessive use of social media? Is influencer marketing going anywhere? How can you improve your personal brand? How can you leverage your businesses through personal branding? These are all questions that we discussed during our last community meetup: Personal Branding & Influencers; Thoughts and Impacts on Business and Society.

We also discussed some of the two of the biggest stars of personal branding that have the influencer status within the marketing community who have two completely different perspectives regarding personal branding. Guy Kawasaki is all for it an even advocates it, while Neil Patel claims that he wouldn’t create his personal brand as much as he has if he had to do it all over again.  

Finally, we went through the blueprint proposed by Gary Vaynerchuk’s book “Crushing it” as a roadmap to build your personal brand and develop yourself as a true influencer:

We want to thank everyone who came this Wednesday making it a great learning experience. Don’t forget to join our Facebook Group in order to keep in touch with the rest of the community and to get informed about our next events.

https://www.facebook.com/groups/ontheedge.advertia
Rubriky
Novinky

Hledáme designéry, značka: v soutěži Brand Run!

Stali jsme se součástí první série celorepublikové soutěže Brand Run. 

Nevíte o co jde?
Brand Run je jednodenní live soutěž, která spojuje velké brandy s nezávislnými designéry. Každá série se pojí s konkrétní značkou a specifickým zadáním, kterou je tentokrát Red Bull. Ze všech přihlášených designérů vybereme 8 nejlepších, kteří se v soutěžní den utkají o hlavní výhru.

Co je cílem soutěže a proč jsme se rozhodli zapojit?
Brand Run chce posílit a podpořit komunitu freelance designérů a představit nové talenty České republice a my u takové to příležitosti nesmíme chybět. Navíc chceme vnést do naší značky nové kreativní způsoby, jak se prezentovat.

Jak bude celá soutěž probíhat?
Designéři pošlou přihlášku společně se svým portfóliem na www.brandrun.cz a porotci vyberou 8 finalistů!

Vybereme 8 finalistů. Ráno, v den soutěže, dostanou designéři zadání. Budou mít 8 hodin na to se s tím poprat. V průběhu se nás mohou zeptat na 3 jakékoliv otázky. Po uplynutí časového limitu se bude prezentovat. Teď se rozhodne! Porota se poradí, vybere toho nejlepšího a ještě další dva do počtu.

A cena pro vítěze?
Price money o hodnotě 15.000 Kč a první spolupráce v hodnotě dalších 15.000 Kč. Pozor, otevřeni jsme spolupráci se všemi z vás, pokud ukážete talent a budete mít chuť spolupracovat! 

Jsi designér?
Nepropásni svou šanci! Přihlášku můžeš poslat do 6. srpna 2019 na www.brandrun.cz


Rubriky
English Posts

Community Meetup 05: What’s behind a GREAT Marketing Campaign?

Marketing campaigns seem to be a mystery when we try to analyze subsequently why things worked or why they didn’t. Similar campaigns provide different results, what is considered a home-run for one brand, is proven a complete disaster for another.

Last week at our monthly Community Meet-up, we talked about what makes a marketing campaign a GREAT marketing campaign.

During the event, we shared with the community three study cases, Royal Crown, Febreze, and Dove. Among all of us, we discussed the possible reasons why these campaigns might have worked or what would be the reason behind their success.

Royal Crown

Royal Crown was a cola brand that was losing territory in the market and due to declines in its sales, it was looking forward to closing down operations. As a very last resort, the brand developed a branding strategy through the Czech Republic, changing completely its brand image, their target, and even the recipe of their product, launching a completely new marketing mix for the Czech market.

The launch of the new branding was received so well by the market and the campaign was so successful that the parent company, Kofola Československo A.S. decided to use the same strategy in the different markets and launch re-branding campaigns where the brand was not performing as expected.

Febreze

Unilever faced a problem with Febreze, as the competitors began closing up the product differentiation gap through their commercials, this led to consumers having no perception of the brand attribute. The effect was sales dropping 10 points for the past 3 years before the launch of the new campaigns.

At this point in time, Febreze decided to make a move and the first thing they focused on was making a correct diagnosis of the problem. Unilever and Febreze knew that if they wanted to turn around this expiring trend it had to determine the root of the problem.

In order to do it, Febreze conducted research over a long period of time where they used different methods such as focus groups, in-home interviews, deprivation research, loyalists research and shop-along in order to understand consumer behavior.

After the research, the brand found two key insights that were vital for the development of the new campaign: A messy room doesn’t have to be a dirty room, and you can close your eyes but you can’t trick your nose. With these insights in hand, they set up their objectives as to become the single owners of the odor elimination equity attribute when compared with other brands, and to achieve at least a 71% of correct brand attribution for the new messaging.

This was the creative result:

DOVE

This is one of the most famous marketing campaigns and you have probably already heard about it. Dove reached a point where they had to revive their brand, so they proposed to answer the question “what do we all women have in common”. After tons of research, they found out that there was an underlying potential to celebrate “true beauty”, which has been saturated by non-realistic expectations of what beautiful women should look like, coming both from the fashion and advertisement worlds.

Dove made comprehensive research throughout the world, querying about 3000 women around 10 different countries in order to understand how they perceived beauty and how this could be represented in the brand’s new communication strategy.

The result?

So what makes a campaign be great?

You can call it “research”, you can call it diagnosis, you can call it understanding your target or “putting the customer first”. All of the campaigns that we analyzed followed the same pattern, they dug deep into the behaviors of their consumers, what they say, the way they feel, what inspires them, what they resonate with. For us at advertia, this is the first step of making a great campaign: RESEARCH.

The bases for this claim is that if you don’t understand what the key problem or opportunity is, any tactics or efforts that you put into place will be only noise that doesn’t achieve the desired results.

Whenever we’re tackling a new project or even when we analyze various successful campaigns, our process goes through Research, Strategy, and Delivery. Any great campaign can be narrowed down to these three phases or milestones.

Are you curious to find out more about what makes a marketing campaign great and how we tackle marketing challenges at advertia?

Write to us at daniel@advertia.cz or learn about our next community meet-ups in our community Facebook group On The Edge

Rubriky
English Posts

Community Meetup 04: Design Thinking for Life

Design thinking is a human-centred framework that uses empathetic, creative, and analytical skills to solve problems.

This methodology has been disrupting the way in which we do business, by putting empathy in the centre of any developing strategy. Empathy (as a tool, not just as a “value”), is the best way to connect with consumers, to understand them deeply, specially by observing and mapping out their behaviours; and therefore, is essential in order to find key insights that will lead to winning business strategies.

Some of the most famous representations of Design Thinking have been popularised by IDEO, an international design and consulting firm founded in Palo Alto, California; however you can find different visualisation of the process by Design Council and by Stanford d.school.

IDEO HCD process
Design Council’s Double Diamond
Stanford d.school Design Thinking process

Phases of this process are either diverging or converging. During a diverging phase, you try to open up as much as possible without limiting yourself, whereas a converging phase focuses on condensing and narrowing your findings or ideas. In each of the different phases there are several sets of tools that can be used to empathise, map behaviours, find key problems and propose real and actionable solutions.

Some of the tools we focused on at the community meet-up where:

The Empathy Canvas

DESIGN YOUR OWN LIFE

Finally we dived into the practical everyday life use of design thinking framework. We proposed a 7 step plan covering all major phases of Design Thinking with the objective of “designing your own life”.

This is a summary of what we shared during the meet-up and the steps you can put into action right-away!

Step 1. Keep a Journal of Activities and Feelings

Think about this questions while filling up your journal.

When do you feel completely involved in the activity you’re carrying out? When are you most mindful?
Which activities make you happy?
When are you working at your peak level?
Which activities make you feel calm and serene?
When do you feel that you’re in the state of flow?
What are you doing when you feel the most animated and the most present?

Step 2. Use Empathy Map

Cluster Personal Data Log; Understand your Pains and Gains

One recommendation is to fill the map putting yourself in the third person. In order to do a better analysis just extrapolate yourself from the writings in your log and complete the map taking a step back and imagining you’re observing someone else.

Step 3. Odyssey plan exercise.

Design 3 different versions of your next five years.

These are trajectories which you could realistically pursue. Your scenario plans the development of your life that is already in route. A desirable one, but closer to what you already have in mind. The second plan is something like a plan B. (What if plan A is not possible?). The third plan is a wilder alternative for your next five years. For this one, imagine that you have no restrictions, you could have all the money and resources in the world.

Step 4. Define your “Design” Problem

What areas need improvement?

Step 5. Ideate

What actions, conversations could you take to improve those areas?

Step 6. Prototype & Test

Put those actions into a calendar and go work in your new habits.

Step 7. Iterate

Until you have created the life you want.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —-

Thank you to everyone who attended for making this one the biggest and most inspiring community meet-up so far.

See you in the next one 😉

Rubriky
English Posts

Community Meetup 03: Top Digital Marketing Trends 2019

The world is moving fast, summer is coming, and soon half of the year will be behind us. You know how it works, after summer, the year will be over soon and all the plans you made will be behind you, either achieving your goals or failing at them.

Most likely you need the leverage of digital channels in order to achieve your business goals… at least some extent. Therefore, we chose “Top Digital Trends for 2019” as the topic for May’s Community Meet-up.

Omnichannel Marketing

One of the highest trends of 2019 is the shift from multichannel to omnichannel marketing. It refers to a sales and marketing approach that provides the customer with an integrated shopping experience. The customer can be shopping online from a desktop or mobile device, via phone, or in a brick-and-mortar store, and the experience will be seamless.

This approach puts the customer journey in the center of the channel strategy, providing engagement where and when needed and making the whole journey effortless in order to complete the purchase and to interact with the brand.

Some of the best examples of a comprehensive omnichannel strategy can be seen in brands, such as Disney, Sephora and Starbucks. On the other hand, some of the biggest challenges that marketers face towards implementing an omnichannel marketing strategy, besides lack of budget, are the lack of know-how, the access to data cross channels, failing to recognize the same customer on different channels and the silos within the company.

Social Media Trends

Facebook

Facebook is coming in with big changes that seem to be making a zoom-pivot of their strategy. Focusing more on groups interactions, launching a desktop messenger app, relaunching the events tab and lessening the importance of the timeline. This year Facebook will roll-out a new design that claims to be fresher, simpler and faster. It also will start testing other features in specific markets, such as “secret-crush” and shipping on the marketplace. When it comes to ads, brands can’t ignore it anymore, while Machine Learning seems to be taking over the optimization process.

However, Facebook seems to be “declining”, showing a huge shift in demographics where the younger generations seem to be staying way from it.

Instagram

This is one of the highest growing social networks; attracting younger generations, showing one of the biggest performances in interactions, and serving as a channel for consumer creators and influencers. One of the biggest changes in Instagram this year will be the shop feature of creators. Whit this feature, users will be able to make purchases directly from the app. This will be a gamechanger for e-commerce and we’re excited to see what happens when it goes global.

Other SM Trends

· LinkedIn keeps growing.
· In-the-moment content will win out over highly-produced content
· WhatsApp Business API
· Brands can no longer afford to ignore social media ads
· Creative social ads that are both personalized and entertaining
· Rise of social media TV and vertical videos
· Long-Form Content Marketing

For deeper quantitative data regarding social media, we strongly recommend you visit the Smart Insights report prepared along with Hootsuite.

Artificial Intelligence.

A.I. and Machine Learning are on the way to be democratized and productionized, leading it to specific problem-solving software solutions. Some of the biggest applications are seen taking place in ad optimizations used by Facebook and Google that are helping advertisers run intent-driven ads; however, ai is also being used in content curation, lead scoring and customer engagement. That last one being specific to the rise on chatbots. On other fronts, brands are using AI internally in warehouse and production-lines, reducing times for training. It will also disrupt the automotive industry with autonomous vehicle’s speed rising.

The way we see it, there is no need to worry. It looks like for now, at least, advertising and marketing jobs are safe from robot replacement as much of marketing needs the ability of emphasizing and dealing with emotions that make the highest fluctuating.

VR / AR

When it comes to VR there has been a low adoption due to the content-sync and immersion problem. This is probably why VR headset sales have dropped nearly 35% since 2017. This might change with recent developments in VR exploring brainwave user interaction and the talks of neural links. However, this technology seems a bit far away from taking the mainstream for now.

On the other hand, augmented reality is on a rise. This is enabled by the mobile disruption, putting phones in the center of AR devices. It clearly increases both user engagement and brand recognition, while lowering the adoption barriers of VR by using a device more than half of the world already has in its pockets and uses daily. This is a cool trend and we’re looking forward of what brands can do with it. One of the best examples of VR usage by a brand is coming from Ikea.

Sources:

https://www.skyword.com/contentstandard/creativity/how-to-master-omnichannel-marketing-with-seamless-data-storytelling/

https://blog.hubspot.com/service/omni-channel-experience

https://www.emarsys.com/resources/blog/multi-channel-marketing-omnichannel/

https://www.emarsys.com/resources/blog/omnichannel-for-ecommerce-retailers/

https://blog.feedeo.io/2017/05/09/5-inspiring-companies-doing-omni-channel-right/

https://newsroom.fb.com/news/2019/04/f8-2019-day-1/

https://buffer.com/resources/social-media-trends-2019

https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2019/02/01/14-social-media-trends-that-every-marketer-should-know-about-in-2019/#3e39d9473796

https://www.searchenginejournal.com/2019-social-media-trends/286029/#close

https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/

https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2019-global-digital-overview-january-2019-v01?from_action=save

https://wearesocialit.s3.amazonaws.com/think-forward-report-2019/WAS_ThinkForward_2019_spread.pdf

https://deepsense.ai/ai-trends-2019/

https://hackernoon.com/future-artificial-intelligence-2019-1cd09cc491c7

https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2019/01/15/five-predictions-for-ai-in-marketing-in-2019/#c96ab77efa62

https://www.martechadvisor.com/articles/machine-learning-ai/5-ways-to-make-ai-a-part-of-your-marketing-in-2019/

https://learn.g2crowd.com/2019-ar-vr-trends

https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2019/01/14/5-important-augmented-and-virtual-reality-trends-for-2019-everyone-should-read/#6327113922e7

Rubriky
English Posts

Weekly Design Inspiration #4

In this weekly design inspiration we compiled bold series of posters featuring sharp typographic design along with wild and bright colours.

Make sure to follow the designers that make possible this work!

Bauhaus Posters Serie by Danilo De MarcoDario Leonardi and Studio K95

Poster Collection Oct/Nov’18 by Quim Marin

Siebdruckninjas Posterzine Vol. 2 by Adrian Szymanski

Feeling inspired?

Get in touch 😉

Rubriky
Digitální strategie Ze života agentury

Marketing Festival 2019 ~ akce, která otřese českým marketingem?

Christopher Wylie – Člověk, který zastavil Cambridge Analytica / photo: Marketing Festival

Nejlepší line-up v historii festivalu

V druhé půlce minulého týdne proběhl už 6. ročník největší marketingové konference v České republice, Marketing Festival. Místo standardního podzimního termínu se ovšem tentokrát konal na jaře. Možná se ptáte proč … no zejména proto, aby mohli přijet dvě velké světové kapacity, Mark Ritson a Dan Ariely, takže čekání určitě stálo za to.

Na takových akcích nesmíme jako strategická digitální agentura advertia digital samozřejmě chybět. Pojďte se s námi podívat na to, co marketingové špičky, ale i další skvělí řečníci, předávali účastníkům letošního festivalu.

Mark odpovídá na naši otázku.

Náš CEO, Honza Borýsek, si už na začátku pátečního programu navíc vytvořil na sli.do (platforma pro otázky a dotazy řečníkům) pseudonym darkstrategist a ptal se na peprné otázky. Některé řečníky jsme trochu potrápili. 🙂

Přednášky / Program

Christopher Wylie: Člověk, který zastavil společnost, která masově manipulovala americké volby či Brexit.

Dvoudenní festival byl rozdělen na čtvrteční workshopy, které se odehrávaly na několika místech po celé Praze. Pátek byl pak věnován přednáškám v Kongresovém centru pro celkem 2.300 českých i zahraničních marketérů. Vybrali jsme pro vás proto ty (podle nás) nejlepší:

Když vstoupil Christopher na stage, tak bylo celé Kongresové centrum jak na trní. 2300 lidí po obrovském potlesku usedlo hluboko do svých sedaček a připravovalo se na velmi delikátní proslov whistler-blowera, který stojí za “provařením” slavné společnosti Cambridge Analytica, která pomohla vyhrát Trumpovi volby či způsobit Brexit (skrze dogitální manipulaci díky datům z Facebooku).

Christopher popsal v krátkosti jeho cestu do Cambridge Analytica a následnou přeměnu společnosti po tom, co ji přebralo nové vedení, které z firmy udělalo to, jak ji známe dnes. Christopher je do teď stíhán a dostával výhružné dopisy od Facebooku a je jeden z prvních lidí na světě, kteří dostali permanentní BAN na Facebook, Instagram a všechny další služby tohoto giganta.

Dnešní společnost prožívá největší manipulativní období za celou svou historii. Díky sociálním sítím jsme všichni na dosah. Všichni.

Christopher si zaslouží jednoznačně velké uznání za odvahu, že se proti Cambridge Analytica postavil! Evidentně jsme nebyli jediní, kdo si to myslel, protože na sli.do byla nejvíce hlasovanou otázkou celé konference “Thank you for your bravery. We are proud of you!” (Děkujeme za odvahu, jsme na tebe pyšní) s více než 150 hlasy.

Kirsty Huls: Kreativita je v každém z nás!

Skvělá a velmi přínosná přednáška pro všechny. Kirsty, CEO Manyminds, věnovala cca 30 minut myšlence, že kreativita není něco, s čím se nutně člověk musí narodit, ale něco, co v sobě máme každý a je to vlastně “jenom další sval” v mozku. Bourala spoustu mýtů jako třeba fakt, že skupinové brainstormingy jsou jednou z prvních možností, jak jít kreativitě naproti. Místo toho by měl každý brainstormovat sám a teprve poté by se měly výstupy probrat společně ve skupině.

Pokud byste chtěli zjistit, jak jste na tom s kreativitou, jděte na https://mycreativityskills.com a vyplňte dotazník, který vám zabere přibližně 10 minut vašeho času. Každý z nás je totiž kreativní.

Doporučujeme si přednášku pustit, protože Kirsty zmínila spoustu skvělých knih pro cvičení a zlepšování kreativity a také ukázala její framework a daily habits, které ji pomáhají v každodenní kreativitě. Stejně tak nás zvala k přečtení výzkumu, který realizovala minulý rok. Odkaz na něj je ZDE.

Dan Ariely: Jak využít behaviorální psychologii?

Dana není potřeba představovat. Už při příchodu bylo znát, že nejsme jediní, kdo se na něj těší. Jedná se přeci jen o jedno z největších jmen v rámci behaviorální ekonomie vůbec.

Určitě sklidil největší potlesk a to také díky faktu, že si jako jediný speaker přinesl na stage pivo místo vody se slovy “Slyšel jsem, že v Česku se pije místo vody pivo. Musím ale upozornit, že toho moc nevydržím.” a po celou dobu své prezentace upíjel z plechové 1,5l flašky Svijany, které mu velmi chutnalo.

Dan popsal několik ze stovek výzkumů, které za svou dlouhou kariéru realizoval a snažil se vybrat ty nejvíce relevantní pro odvětví marketingu. Největšími radami bylo například to, že “když má člověk možnost vybrat si ANO a neexistuje možnost NE, zvyšuje se automaticky pravděpodobnost, že si člověk vybere vůbec nejednat, když ovšem dáme i možnost ne, získáme pak více ANO” nebo “jednou z nejsilnějších motivací pro rodiče je názor či upozornění od jejich dětí, když se tedy správně tento fakt využije, je možné pozitivně motivovat”.

Wil Reynolds: Doměnkologie vs. Data

Wil je kapacita v rámci SEARCH reklam a to v globálním měřítku. Z jeho chování na pódiu bylo jasné, že se jedná o člověka, který opravdu miluje svou práci. Wil pomáhá už od roku 1999 firmám v rámci vyhledávání a to v podobách, které si drtivá většina marketérů nezažila. Jednalo se samozřejmě hodně o SEO, ale dnes je drtivá většina práce o PLACENÉM VYHLEDÁVÁNÍ.

Always have data on your fingertips. Always! (Vždycky mějte po ruce data)

Celá úvodní přednáška byla o tom, že se Wil snažil vštípit všem v místnosti fakt, že máme všichni přístup k obrovskému množství dat a nemusíme tak hádat nebo zakládat naše kampaně na domněnkách či best practices. Velmi silná téma bylo také to, ať se snažíme vyhnout “Hype Cycle” období, které můžeme teď vidět u Chatbotů nebo u Voice Search (vyhledávání podle hlasových pokynů), které je dle jeho slov minimálně 3–4 roky daleko.

Stéphane Hamel: Morálka jako lék pro budoucnost!

Stéphane je velmi uznávaný datový analytik a jeden z lidí, kteří pracovali s Google Analytics ještě v době, kdy bylo webové měření ještě v plenkách.

Zajímavost: Stéphane je autorem skvělého Google Chrome doplňku nazývající se “DaVinchi Tools”, který 100% doporučujeme všem markeťákům, kteří často pracují v Google Analytics.

Přednáška Stéphana zaměřovala na morálku a na to, co vše jsou marketéři schopni podstoupit, aby dosáhli úspěchu. Pokud se totiž podíváme například na získávání dat o našich zákaznících, podle Stéphana až “unscrupulous digging on private lands” zjistíme, že morálka často chybí.

Stéphanova otázka pro všechny marketéry:
Co je váš bod zlomu, kdy byste si řekli, že takový druh marketingu odmítáte dělat právě kvůli zneužívání soukromí svých zákazníků?

Mark Ritson: Jak být správný marketér? (přednáška, která zvýšila ROI vstupenky na dvojnásobek)

Neexistuje lepší možný konec tak skvělé akce jako přednáška od legendárního Marka Ritsona. Tenhle chlapík nám všem prodloužil život tak o rok, protože takhle jsme se všichni dlouho nezasmáli. Nenechte se každopádně zmást, nejednalo se samozřejmě o stand-up. Naopak, Mark měl jednu z nejvíce praktických přednášek festivalu, kde popisoval framework toho, jak správně formulovat marketingovou strategii a dlouhodobý úspěch značky.

Abychom dosáhli správné dlouhodobé marketingové strategie je potřeba odpovědět si na tzv. The Five Tent Questions”.

Podle Marka není důležité na všechny otázky odpovědět naprosto přesně, ale především je potřeba alespoň odpovědět. Následně je taky důležité si uvědomit, že správně formulovaná strategie se bez problému vejde na jednu A4 a že není třeba pro ni vytvářet sáhodlouhé dokumenty (samozřejmě si rýpl do consulting společností jako je McKinsey & Company). Pokud byste do strategie chtěli dávat co nejvíc cílů, tak raději včas zastavte. Nejúspěšnější strategie podle Marka má zpravidla pouze jeden cíl, krásným důkazem jsou například Effie Awards, kde jednoduchost vždy drtivě vyhrává.

Strategie pro Den D se vlezla také na jednu stránku! 🙂

Mark se také hodně věnoval “targeting vs. mass” marketingu, kde se snažil ukázat, že pro úspěch je potřeba investovat 40 % prostředků do krátkodobých a 60 % do dlouhodobých marketingových kampaní.

Marketing Festival, který stojí za to!

Velmi silná témata, která by šla rozebírat minimálně další týden. Shodli jsme se, že kdyby jedna / dvě prezentace byly za den a zbytek dne by o nich byla debata, tak by nám to vůbec nevadilo. Máme spoustu dalších otázek, na kterých se budeme muset zamyslet a také jsme získali spoustu inspirace. Pro všechny, kteří se na festival nedostali, tak rozhodně doporučujeme si alespoň koupit videa, protože vážně stojí za to!

Tak zase za rok na dalším Marketing Festivalu?

Jo a web je www.advertia.cz, pojďme společně něco vymyslet!

Rubriky
English Posts

Community Meetup 01: Creativity

We recently hosted the first community meet up at our Prague headquarters. Being the first one ever, we were very excited to see the high interest from the beginning and we’re truly grateful with everyone who attended.

As we promised, we kept the event small and cosy, following a conversation format in which everyone had the chance to air their ideas, debate them and find the best strategies to improve our lives through the creativity tools and life-hacks we talked about during the event.

If you came to the meet-up and want to dig a little bit deeper into the topics, or if you didn’t make it and want to learn a bit about what you missed out, here we give you a nice summary of the three main conversation starters.

01 Going Beast Mode — Matouš Králík

The first conversation started sparked by Matouš, was focused on learning how to achieve the balance within the BODY-MIND-SPIRIT framework and how taking care of those three components of our lives can help us unleash creativity.

It all starts with finding out your “why”. The reason “why” you do the things you do, is the base that will allow you to build into your “how”. The why is your fuel and the “how” is the engine that will allow you to move through the world, giving the best of you and achieving maximum efficiency in your daily life as well as your long term goals (more about the importance of your WHY in this Simon Sinek TedTalk).

First you start with why, and then you’re able to make a list of your “hows” and prioritise what are the most important actions that you have to take, both in a micro (short-term) or macro (long-term) priorities.

Once you have set out your priorities, develop the system that will get you through. This part is crucial. Without a system in place you will be leaving all your productivity to luck, and it is fair to say that luck will only take you so far, but the chances that you will be unlucky will be as high. Set up your system, your to-do’s based on your why and your priorities. Write it down on a schedule of daily, weekly and monthly activities and follow through.

If a monthly set of habits seems like a way-too-big task for you, start in the micro, take care of your daily habits; you can start by taking care of your morning. Create a routine that includes some exercise and a healthy, balanced and abundance breakfast. If you start only at least taking care of your mornings, you will be one step closer to having control over your life and you won’t be as affected by external events.

Once you have set out your schedule and you know which habits you want to include in your life, go full on execution mode. Execute, Execute, Execute as Gary Vaynerchuck would say. Try your best to stick to that schedule and to perform the most out of your habits as you can. Don’t procrastinate them. But if you do, it’s OK, don’t punish yourself, just get back on that execution horse and Execute, Execute, and Execute!

Finally, Matouš proposed to include balance in your system, so called work-life balance. If work is all you have, and you’re not taking care of your body-mind-soul, it is guaranteed that at some point you will crash and burn-out. Nobody wants that. If you have experienced a burn-out you know how painful it is and how difficult is to get out of that space. Your body-mind-soul will send you a receipt from the neglect that you give it, and it will be very expensive; so before you let that happen, balance your life, set your priorities and start the journey into becoming a creative, productive beast.

02 Unlocking Sleep Genius — Honza Borýsek

Honza started the conversation asking participants how much 8-hour sleep they have on a regular basis. The response was more or less 50–50. It is not often that sleep is discussed in our culture, we take it for granted and we even neglect it. If you’re a student, an employee or a business owner (or some combination of those), chances are you’ve feel the need to cut down on your sleeping time in order to be able to cope with your projects and deadlines.

This is not good.

Turns out — as everyone who’s had a short sleep night can intuit — that sleep makes for a really, really important part in our overall well being. It is obvious that when we sleep, our bodies rest and we feel stronger to tackle life challenges, but is not so obvious how important that rest is and how it can directly improve our awaken creativity and productivity.

More of REM (dreaming) with more sleep hours!

One interesting fact, for example, is how sleeping helps us through a learning process: when we sleep, our brain goes through our daily activities, repeating them and going through them over and over again. In this process, it starts filtering out the mistakes you did the day before, correcting them in your sleep, so that the next day, you wake up and you’re not making that mistake anymore. Studies say that good sleep leverage the previous day’s experience by 20–30 %!

Now, granted, we’re not sleep scientists but advertisers, so this might sound a bit “strange”… but don’t worry, if you want to learn how this actually works you can check out this Joe Rogan podcast with Matthew Walker, Professor of Neuroscience and Psychology at the University of California, Berkeley, and Founder and Director of the Center for Human Sleep Science. He can explain it much better than we do. 😁

03 Finding Your Muse — Daniel Loaiza

The last -but not least- conversation starter was focused on defining creativity and busting through some of the myths around this concept that we have currently mind-framed in our cultural conversation regarding creativity and the “creative-types”.

There are many ways in which creativity has been defined, from the most pragmatic definitions: “using imagination to create something”, “the ability to create”; to much more poetic definitions: “building universes out of nothing”, “the ability of reaching out into possible futures, choosing the best one & pulling it back into the present”; to finally the most biologicallyaccurate definition: “pooling from the knowledge that we store in our brains and making connections between different ideas in order to solve problems”.

No matter which definition is more attractive to you, some of the most common myths surrounding creativity are the ones that hurt our creative minds the most, which is why recognising them, being aware of the myths and busting them is so important to create a healthy conversation around creativity.

The myths:

  • You’re born with it.
  • You have to be predominantly right brain.
  • It falls in your lap
  • You’ve got to be a little bit crazy.

Stepping back in history, we see the first sign of this myths appearing into the conversation when rational humanism in the Renaissance took by storm the arts and the culture. Even though we can be highly grateful for some of the advancements that the Renaissance period has brought to contemporary culture, when it comes to creativity it put all the expectations of magnificent creations in the shoulders of the individual, humans with flaws, fears and self-doubts… how can we honestly define ourselves as creative beings when we are way-too aware of our own individual short-comings? How many stories have you heard of truly creative individuals that couldn’t bare the fame or the pressure and ended up taking their life’s at a short age?

we’ve lost many creative minds… it’s not cool

This wasn’t always like this. If we go back to ancient Greek or roman empire times (before Renaissance), the “creative” was considered to be a magical creature that lived in the realm of gods and goddesses, and that was sent to polish and help the works of the artists. The implications were beautiful: there was no psychological pressures for the artists, there was no distorted egos (look at all the “divas” in today’s pop-culture), no unmanageable expectations about performance that lead to depression due to fears of rejection, criticism and failure.

If your work sucked, it was OK, not your fault, people would think your muse wasn’t very helpful that day. On the other hand, if your work was amazing, there was no need to inflate your ego with it, as people would just praise how lucky you were that your muse was on your good side that day.

The invitation in this part of the conversation starter, was to finally bring light to the “untold” story of creativity. Opposed to the mainstream views and it’s myths regarding creativity, if you look at different time-eras and definitions of it, what is behind every creative endeavour is the individual’s human stubbornness to show up and do the work. In this sense, achieving a “creative” status, is only a side-effect of a lot of sweat, labour, awkwardness and discipline performed by the “creative” individual.

Apollo and the Muses — Heinrich Maria Hess

Whether it is that you’re trying to find your muse, or doing the job so that your muse finds you, the true creativity lays in your hard work and commitment to what you’re set out to create, and any of the tools presented in the meet-up are at your disposal to make your creative journey more effective and anxiety free.

Btw, our second meet-up will be launched soon, so be sure to follow us on our social media!

https://www.facebook.com/advertiadigital/