Rubriky
Novinky

Jak dostat kampaň za víkend všude a zadarmo aneb „Dezinformace v očkování“

Anna Šulc a Jakub Gulab na sebe strhli opravdu nevídanou lavinu publicity. Za podobnou mediální bouři by se nemusel stydět ani legendární Kazma Kazmitch. To, co stojí marketingová oddělení společností horentní sumy, zvládli během jednoho víkendu s téměř nulovými náklady. A dost možná splnili víc, než měli původně v plánu.

Začalo to jako nevinná snaha o pomoc s vyvrácením dezinformací ohledně očkování proti nemoci COVID-19, která ovšem vznikla pod záštitou vlády. To by ještě samo o sobě neznamenalo nijaký problém. Anna s Jakubem se nabídli, že pro vládu vytvoří sérii sedmi vzdělávacích videí s odborníky na dané téma. Každé video mělo mít nejvýše 15 sekund, takže vhodný obsahový materiál pro zamýšlené komunikační kanály – Youtube, Instagram, TikTok, Twitter a Clubhouse.

Celá akce ale nakonec vyvolala u veřejnosti silně negativní reakci. Prvotním spouštěcím aspektem byl fakt, že Anna společně s Jakubem měli od vlády dostat 500.000,- na nákup reklamního prostoru v rámci těchto vybraných sociálních sítí. To pobouřilo nejen širokou veřejnost, ale také další vlivné osobnosti a influencery, mezi kterými nechyběl například Kovy nebo Johny Machette. A média také nezaostávala s kritikou. Celé situaci pak přisadil celý kontext točící se kolem vlády a dvojice tak navíc byla nařčena z politického ovlivňování.

Co by se na první pohled mohlo zdát jako nešťastný výsledek, se ukázalo jako velmi dobře fungující, i když negativní marketing. Navíc v situaci, kdy strategie pro státní očkovací kampaň se teprve tvoří. Anna s Jakubem se tak stali tématem číslo jedna posledních dní a nechyběli v médiích jako ČT24, blesk.cz nebo DVTV. Jedinou smůlou zůstává, že v médiích většinou nebyl přidán link na vzdělávací videa, a tak se publicita netýká jich ale spíše samotných influencerů.

A teď pojďme konečně zabrousit do čísel. Za 500.000,- při rozvržení na třetiny do kanálů Youtube, Instagram a TikTok lze očekávat počet zhlédnutí kolem 1.500.000 unikátních uživatelů. Oproti tomu denní čtenost jenom portálu seznam.cz je 4 miliony čtenářů a Anna Šulc s Jakubem Gulabem měli za jeden den na tomto médiu dokonce články dva. To nepočítáme reakce velkých influencerů, marketingových odborníků a komentáře veřejnosti. Co se týče uživatelů, kteří se pohybují online, odhadujeme, že informace o kampani se dotkla až 80 % z nich. Internetových uživatelů v ČR je zhruba 8.667.000, to znamená dosah kampaně až 7 milionů uživatelů, a to nepočítáme vůbec s offline dosahem.

Co se týče celkové strategie s přihlédnutím k zasazení k cílové skupině a načasování, dalo by se podotknout, že cílení na mládež v době, kdy by se hodilo komunikovat směrem ke starším a důchodcům, není ideální. Nesmíme ale zapomenout, že to byla samotná iniciativa influencerů, je pochopitelné, že s tím stát neprotestoval, navíc když se influenceři neporadili s odborníky zodpovědnými za marketingovou kampaň. Ideální by ovšem bylo kampaň rozjet ve chvíli, kdy bude očkování mladých umožněno. I tak je statisticky téměř jisté, že díky této nadměrné negativní popularitě kampaň zasáhla i širší věkovou cílovou skupinu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *