Rubriky
Novinky

Murály: Žhavý majetek města pražského

Jaký současný trend lze považovat za nejžhavější a nejhodnotnější v rámci real estate marketingu v České republice? Seznamte se s murály – vizuálními díly vznikajícími na velkých plochách nejen v rámci Prahy 7.

Sedmá část Prahy, jíž objímá meandrovitá řeka Vltava a ohraničuje největší pražský park s názvem Stromovka, se rozkládá na ploše s rozlohou 7,1 km². Z dřívější dělnické čtvrti se dnes Holešovice stávají vyhledávanou moderní lokalitou, která nabízí bohaté kulturní vyžití právě včetně ploch vhodných ke zkrášlení murály. Mimoto je Praha 7 v poslední době také hojně využívána jako ústředí některých z nejznámějších marketingových a reklamních agentur na světě. Stejně tak je poseta trendy kavárnami a loftovými byty, které pracovníkům poskytují veškeré pohodlí pro načerpání kreativní inspirace. 

“Nechť hladové hry započnou.” 

— David Strauss, oblíbený autor murálů.

Murálománie začíná

Za murálem s názvem Jiskra na zdi u Výstaviště Praha stojí Michal Škapa a Ondřej Vyhnánek. Díky jejich práci se v prosinci roku 2020 vybralo 353.000 Kč pro nadační fond Pink Bubble, který pomáhá mladým v boji s rakovinou, a Klub svobodných matek.

V posledních několika letech se murály začaly v Praze objevovat se vzrůstající tendencí, především v pražských Holešovicích. Umělci jejich prostřednictvím vypráví příběhy a komunikují tak s kolemjdoucími skrze jedinečný zážitek. Murály přitahují pozornost k místním podnikům i turismu, a dokonce rezonují s komunitní tematikou. Překvapivě také mohou mít pozitivní efekt na životní prostředí, a tak není s podivem, že se murály, jejichž vznik se může pohybovat v rámci tisíců až několika milionů korun, stávají populárním experimentálním prostředkem marketingu. Jak jednou napsal známý murálový umělec, David Strauss, v chatu s naším CEO Honzou Borýskem: „Nechť hladové hry započnou“.

Murály v marketingu

Z perspektivy marketingového průmyslu se murály pyšní působivým dosahem a finanční efektivitou. Jednoduše i proto, že se neztratí v nekončící záplavě facebookových a instagramových příspěvků. Jejich síla tkví ve vysoké míře zájmu a mediálního buzzu, jež nelze jednoduše dosáhnout skrze PPC kampaně. Navíc jsou díky jejich dlouhodobé životnosti téměř nezapomenutelné a přitahují tak i opravdu zajímavé sponzory jako je @Nike.

Murály a životní prostředí

V květnu představil umělec David Strauzz murál Prahy 7 – „We Share The Same Future“, jehož vznik sponzorovali @nike, @footshop a @airlite. Fotografii vytvořil @kubokrizo.

Murály se typicky dělí do tří kategorií – obrazy à la fotografie, scenérie a abstrakty. Mohou se navíc stát sofistikovaným nástrojem k tvorbě hodnot, například týkajících se životního prostředí. Murál z dílny Davida Strausse, „The We Share The Same Future“ najdete na budově tyčící se blízko holešovické zastávky Maniny, která má v budoucnu projít rekonstrukcí. Je vytvořen metodou Airlite, jež na nanášeném povrchu vytváří negativní ionty a díky tomu přirozeně čistí vzduch.    

Praha 7 vs. jiné pražské části

Praha je jedním z mála evropských měst, jež přežilo od dob středověku. Celé městské centrum tak spadá pod ochranu světového dědictví UNESCO, a proto je zde vznik street art značně regulován. I tak se nicméně Praha řadí mezi světovou street artovou špičku – spolu s Berlínem, Buenos Aires, Melbourne, New York City, Paříží nebo Filadelfií.

Je tomu tak především právě díky umělecké zlaté horečce v Holešovicích, kde lze nalézt prostorné plochy, které nejsou zmíněnými regulacemi zatíženy. Tento postoj se odráží i v označení Prahy 7 jako „Umělecká část Prahy“ a vzniku instagramového účtu věnovaného právě kultuře a umění.

Budoucnost murálů

Jan Kaláb, jenž se věnuje murálům a NFT, v minulosti vyjádřil svou vizi na zeď jdoucí podél hojně využívané tramvajové trati jdoucí skrze Prahu 7, jež v raném 20. století sloužila jako stará kožedělnická továrna.

Co jiného lze očekávat v situaci, kdy poptávka převyšuje nabídku, než že se tyto holešovické plochy stanou jedněmi z nejcennějších marketingových nástrojů v zemi? Stejně, jako jsme naznačili v článku o kryptoměnách a Bitcoinu – pokud je nabídka omezena a poptávka vysoká, hodnota do budoucna jen poroste.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *