Rubriky
Novinky

Řadí se Apple stále k technologickým společnostem?

Pokud by se vás někdo zeptal, do jaké oblasti společnost Apple patří, co byste odpověděli? Jako výrobce nepřeberné škály elektronických produktů, od iMacu až po AirPods, většina z nás by jednoduše odvětila, že se jedná o technologickou společnost. To však již nějakou dobu neplatí.

Po svém příchodu se stolními počítači a notebooky v 80. letech společnost Apple představila v roce 2003 hudební platformu iTunes. V roce 2007 následoval vůbec nejprodávanější telefon s dotykovou obrazovkou, iPhone. Své hudební zaměření společnost Apple potvrdila také akvizicí sluchátek Beats by Dre v roce 2014 za 3.2 miliardy dolarů a své působení v zábavním průmyslu završila v roce 2016, kdy začala vytvářet a distribuovat svůj vlastní originální obsah včetně televizních pořadů a filmů. S uveřejněním Apple Watch se pak také v roce 2015 zařadila do sektoru zdravotnictví.

V roce 2008 představil ikonický gangsta rapper Dr. Dre linii sluchátek Beats s posláním umožnit posluchačům “slyšet to, co slyší umělci”. Společnost Apple ji získala v roce 2014 za 3,2 miliardy dolarů.

Když se zamyslíme nad veškerým vývojem společnosti Apple v průběhu let, nelze popřít, že si z jednoduché technologické společnosti a výrobce telefonu iPhone vybudovala pozici lifestylové značky, jež je úzce propojena s různými aspekty života jejích zákazníků. Jak říká Tim Cook, “Společnost Apple vyrábí produkty a poskytuje služby, jež jsou jednodušší, lepší a zábavnější”. Implementace této mantry do hodnot společnosti pomohla Apple zajistit, aby více než miliarda lidí po celém světě pokračovala v používání Apple zařízení každý den.

Co kdyby se dalo říct, že Apple je více než technologická společnost nebo lifestylová značka? V rámci šedesáti minutové prezentaci Apple Event, jež proběhla v dubnu 2021, mluvil Tim Cook v prvních čtyřech minutách o dvou hlavních iniciativách. Nejprve o uhlíkově neutrální iniciativě, za kterou následovalo představení Apple Card, jež dokonale odhalila záměry společnosti. Stává se tak Apple vlivným představitelem finančního průmyslu, jež bude utvářet jeho budoucnost? 

“Společnost Apple vyrábí produkty a poskytuje služby, jež jsou jednodušší, lepší a zábavnější.”
— Tim Cook

Jakým způsobem přetváří společnost Apple budoucnost financí a jaké jsou zákaznické benefity při používání Apple Card? Jednou z nejunikátnějších funkcí je absence poplatků za nadlimitní čerpání, zahraniční transakce, opožděné platby nebo vedení účtu. Apple se tak staví do role průkopníka a tlačí na banky a další finanční instituce, aby začaly nabízet srovnatelný produkt. 

Na titanové kartě Apple Card je laserem vyryto jméno nositele a logo společnosti Apple. Bílé povrchové úpravy se dosahuje mnohovrstvým potahovacím procesem, jenž je nanášen na titanový základ. 

Zároveň, když dříve v americké domácnosti drželi kreditní kartu oba manželé, jeden získal výhodu tvorby kredibilní historie a druhý nikoli. Pokud se tedy pár rozhodl rozvést, s výhodou finanční historií by zůstal jen jeden z nich. Apple Card dovoluje manželům i partnerům sdílet a sloučit svůj kreditní účet, držet k němu stejná práva a budovat jej rovnocenně. Tento jednoduchý krok poskytuje zejména ženám a menšinám příležitost vybudovat si kredit s jistotou, že účet nebude ovlivněn nastalými životními situacemi jako jsou rozchod nebo rozvod. Navíc v rámci tzv. Apple Card Family může kartu používat jakýkoliv člen domácnosti starší 13 let s volitelnými limitami výdajů a jejich rodičovskou kontrolou.

Ačkoli Apple Card jednoznačně vítězí v zemích, kde je již k dispozici (zatím pouze v USA), znamená její vypuštění nejspíše mnohem větší vítězství pro samotný Apple. Pokud například vezmeme v úvahu to, že společnost dovolí již 13letým kartu používat, může Apple začít shromažďovat informace a insighty o jejich spotřebitelském chování a výdajích. Tento segment zahrnuje jen v USA v současnosti více než 30 milionů mladých lidí. Navíc, pokud tento segment bude v budoucnu využívat alespoň jedno další zařízení nebo službu od Apple, jakou motivaci budou mít, aby přešli ke konkurenci?

A konečně nesmíme zapomenout na Apple Pay, jež byl představen v roce 2014. Během několika let se odhaduje, že se pro Apple stane businessem s ročním multimiliardovým výnosem. Web Apple nadšenců 9to5mac se oddal pikantní matematice na základě údajů z transakcí kreditních karet v USA: 

Říkejme tomu $7T v kulatých číslech. Pokud je 5 % z těchto transakcí provedeno přes Apple Pay, pak jejich hodnota bude 350 miliard dolarů. Vezmeme-li v úvahu, že si z každé transakce Apple vezme 0,15 %, vydělal si v roce 2018 oslnivých 525 milionu dolarů. Pokud Bernstein nelže a do roku 2025 se počet transakcí zdvojnásobí na 10 %, půjde již o miliardový business – a to pouze z jedné země za období jednoho roku. 

Svou renovací světa kreditních karet a samotných plateb si společnost Apple otevírá dveře do nové a téměř zaručené řadě loajálních zákazníků a upevňuje tímto krokem své vedoucí postavení v utváření budoucího světa financí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *