Rubriky
Digitální strategie Novinky

Co přináší nové Google Analytics 4?

Google představil novou verzi Google Analytics. Ta obsahuje celou řadu změn a nabízí nové možnosti. Jak na GA4 přejít a je už na to vhodný čas?

Nová verze Google Analytics

Google Analytics existují již od roku 2005. V létě 2019 Google představil beta verzi nových Google Analytics s lehce krkolomným názvem App + Web. A právě ty se v říjnu 2020 přetvořily v nové Google Analytics 4.

Pokud si chcete přečíst více o historii Google Analytics a zjistit, proč ty poslední nesou číslo 4, mrkněte se na článek Co jsou Google Analytics na webu nazakladedat.cz.

GA4 však nejsou jen lehkým vylepšením předchozí verze s označením Universal Analytics. Krom pozměněného rozhraní přinášejí především nový datový model založený na eventech.

Analytika založená na eventech

Starší Analytics zpracovávaly data a ukládaly je v tzv. session based datovém modelu. Jeho základem byly sessions (návštěvy), které byly tvořeny jednotlivými eventy (událostmi) různých typů. Sessions se pak vázaly k jednomu uživateli.

Nový datový model je založený na eventech (událostech) a zcela vynechává vrstvu sessions. Jednotlivé eventy se tak doplňují na časovou řadu k uživateli.

Ačkoli tento přístup je novinkou v prostředí Google Analytics, tak sám o sobě převratný není. Roky jej již využívá např. nástroj Firebase pro měření mobilních aplikací, ke kterému mají nové GA4 velmi blízko.

Došlo i ke sjednocení typů eventů. V Universal Analytics byly zvlášť definované eventy pro načtení stránky, událost, transakci atd. Nově je vše jeden typ eventu, u kterého si můžeme definovat libovolný počet parametrů.

Právě změna datového modelu je tou největší novinkou u nových Google Analytics 4. Zpracování dat je totiž díky němu jiné a přináší nové možnosti. Odpadá třeba problém s resetací návštěvy díky tomu, že žádné návštěvy v jejich původním smyslu již nemáme.

Nově též už ani neexistuje míra okamžitého opuštění či průměrná doba trvání návštěvy. Byť je lze částečně nahradit jinými metrikami.

Podstatné ale je, že kvůli novému datovému modelu nepůjdou do GA4 zmigrovat současná historická data, která máme nasbíraná v Universal Analytics. Proto Google doporučuje co nejdříve založit paralelní měření do GA4, abychom si začali tvořit historii dat.

Další změny oproti Universal Analytics

Změna datového modelu však není jedinou novinkou. Oproti původním GA neobsahují GA4 desítky předpřipravených přehledů a je na uživateli, jaké přehledy si v analytickém centru sám nadefinuje. Zkušeným expertům se tak otevírají nové možnosti analýz. Pro nováčka se však tímto stávají GA hůře použitelnými. Nicméně se dá předpokládat, že časem přibude více předdefinovaných přehledů.

Výrazného zlepšení se dočkala práce s funnely (trychtýři). Ty lze mnohem lépe definovat a dokonce lze analyzovat i průměrný čas mezi jednotlivými kroky, což ve starších GA možné vůbec nebylo.

Nový datový model je též výrazně odolnější proti ztrátám dat způsobených blokací měření a mazáním cookies. Stále ještě je na cookies založen, nicméně do budoucna nebude problém přejít na jinou identifikaci uživatelů.

Google též zapojil sílu svých machine learning algorytmů a tak se v GA4 objevuje dopočítávání chybějících dat či prediktivní metriky, které u uživatelů odhadují pravděpodobnost dokončení konverze. 

Díky sjednocení datového modelu s měřením mobilních aplikací je nyní možné do jedněch Analytics měřit interakce jak z webů, tak z mobilních aplikací. A díky tomu lépe vyhodnocovat chování uživatelů napříč zařízeními.

Zkušené uživatele v neposlední řadě potěší snadná integrace dat do Big Query. To je databázový nástroj od Googlu, který umožňuje data z GA obohatit o data z jiných zdrojů, různě je transformovat či opravovat. Tímto se GA4 posouvají spíše do role sběrače dat na webech a v aplikacích. V budoucnu tak analýzy nebudeme provádět v samotných Google Analytics, ale spíše v nástrojích typu Data Studio či Power BI.

Založení GA4

Ačkoli v administraci současných Analytics najdete možnost upgradovat na nové GA4, tak to nedoporučujeme.

Výhodnější je nastavit zcela nové paralelní měření dle tohoto návodu.

Paralelní měření má i tu výhodu, že GA4 se ještě rychle vyvíjí a ne vše už umějí. V současné době tak u klientů doporučujeme většinou stále vycházet z Universal Analytics. 

Nové GA4 je však dobré již také založit. Až za několik let Google ukončí podporu současných Universal Analytics, budeme mít v GA4 nasbíránu historii a budeme na ně moci bez problémů přejít.

Závěr

Google Analytics 4 jsou budoucností webové analytiky. Ještě nejsou hotové a plně použitelné, ale dá se očekávat, že v horizontu 1-2 let budou standardem. A tak doporučujeme do nich měřit již nyní a začít se s nimi seznamovat.

Potřebujete s nasazením GA4 poradit? Ozvěte se nám.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *