Rubriky
Nezařazené

Konec cookies a omezení telekomunikačního marketingu

Zajímá vás, co nového se událo ve světě marketingu? Čtěte dál!

Konec cookies, jak je znáte

Markeťáci pozor!  Od ledna přichází změny ve způsobu zpracovávání dat na internetu. Doposud platil systém „opt-out“, kdy je uživatel o cookies pouze informován, nyní však ke sběru dat bude třeba písemného souhlasu, tzn. „opt-in“. Změna se týká i pixel tagů, pluginů a skriptů. Nezapomeňte si tedy včas udělat přehled v tom, jaké cookies sbíráte a zjistěte si možnosti technického řešení.

Objevujte podniky v mapách na Instagramu

Instagramové nadšence jistě potěší možnost vyhledat si informace o podnicích přímo v mapách aplikace. Po zobrazení podniku se vám zobrazí informace o adrese, otevírací době a cenách. Zároveň se vrací i funkce Stories z daných lokací. Podmínkou pro rozbrazení je veřejný účet.

Zdroj: Instagram

LinkedIn přichází s novými aktualizacemi

Doposud byly firemní stránky ve feedu omezeny počtem znaků i formátováním. Po aktualizacích však přichází novinka pro firmy „Články pro stránky“, kdy je možné publikovat delší články. K dispozici budou i přehledné statistiky s informacemi o publiku.

Další chytré brýle, tentokrát od Xiaomi

Minulý týden jsme v marketingových novinkách psali o chytrých brýlích od Facebooku. Připomenout si ho můžete tady. Tento týden jsou novinkou chytré brýle od Xiaomi. Disponují však řadou odlišných funkcí. Zatímco s brýlemi od Facebooku je možné nahrávat videa a číst notifikace, brýle od Xiaomi mají mnohem více funkcí. V microLED displeji je k dispozici překlad textu, navigace a informace o volajících. Skoro jako z akčního filmu.

Zdroj: Xiaomi

Sněmovna omezila telekomunikační marketing

Novinka ze světa telekomunikací. Operátoři s reklamními telefonickými nabídkami služeb budou moci oslovovat jen ty uživatele, kteří si to výslovně přáli. V novele o elektronických komunikacích to minulý týden schválila Sněmovna.

Zdroje:

  1. https://www.focus-age.cz/m-journal/praxe/legislativa/konec-otravneho-telemarketingu–poslanecka-snemovna-schvalila-zakon-o-elektronickych-komunikacich__s353x16214.html
  2. https://www.world-today-news.com/instagram-adds-new-feature-map-search/
  3. https://news.linkedin.com/news
  4. https://blog.mi.com/en/2021/09/14/xiaomi-unveils-xiaomi-smart-glasses/
  5. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/snemovna-schvalila-omezeni-moznosti-telekomunikacniho-marketingu/2090169

Rubriky
Nezařazené

Škoda doručuje zásilky až do kufru auta a IKEA má vlastní reality show

V dnešních marketing news nahlédneme pod pokličku marketingovým novinkám z celého světa. Tak se pohodlně usaďte a jdeme na to!

Novinka od Facebooku – Horizon Workrooms

Nudným videokonferencím odzvonilo!  Facebook představil virtuální prostor pro pracovní schůzky, ve kterém se budete moci scházet s kolegy v jedné místnosti prostřednictvím avatarů. Ti dokážou gestikulovat, navazovat oční kontakt a procházet se po virtuální místnosti. K této službě je potřeba Oculus Quest 2. A abyste se i ve VR cítili jako doma, můžete si do virtuálního prostředí přenést své pracovní nástroje. Workrooms byly totiž navrženy tak, aby jejich uživatelé primárně používali ruce, a ne ovladače.

Zdroj: Youtube Oculus

Zoot přišel s novou módní značkou Metroopolis

Módní nadšence určitě bude zajímat, co je nového ve světě módy. Zoot představil vlastní módní značku – Metroopolis, jejíž představitelkou se stala herečka Hana Vágnerová. Cílí na ženy, které preferují městský styl se vzájemně snadno kombinovatelnými kousky. Prvních 12 modelů z kolekce již šlo do prodeje. Nejedná se o jejich první privátní značku, avšak tato je unikátní v tom, že na každém kousku oblečení jsou uschované souřadnice, které odkazují na Pražský orloj – typické místo setkávání.

Google omezuje cílení na mladé uživatele

Google dal stopku. Cílení reklam na základě pohlaví, věku a zájmů na osoby mladší 18 let bude teď těžší. Komplikace to bude zejména pro firmy prodávající elektroniku a gamingové společnosti. Omezení však může zkomplikovat surfování na internetu i uživatelům starší 18 let, pokud je algoritmus vyhodnotí jako mladší. V tom případě budou muset svůj věk prokázat doložením dokladů. To může zapříčinit vyšší cenu za zásah, nebo nižší míru proklikovosti reklam.

IKEA představila kampaň v podobě reality show

Španělská IKEA nechtěla oslavit čtvrtstoletí jen tak. Představila kampan v podobě reality show z doby, kdy řetězec v zemi ještě nebyl. Šestice mladých španělů se v osmi dílech potýkala s nástrahami dob minulé pod dohledem kamer. Cílem bylo s vtipem ukázat, jak produkty demokratizovaly design a ukázat dobu před a po vstupu IKEA na trh.

Zdroj: Youtube IKEA

Twitter přišel s předplatným prémiového obsahu

Twitter bude čím dál více propagovat platformu Patreon, díky které si tvůrci mohou zpeněžit svou tvorbu.  Funkce nazvaná “super followers”, která byla představena v únoru, konečně zahajuje svůj provoz. Podmínkou je však mít alespoň 10 tisíc followers, být plnoletý a mít zveřejněno alespoň 25 tweetů. Z každého výdělku půjde však provize Twitteru.

Škoda se Zásilkovnou, Dodem a Alzou budou nově doručovat do kufru auta

Silná trojka v logistice a e-commerce se spojila a nově bude objednávky doručovat do kufrů zaparkovaných aut. Služba bude dostupná pro většinu modelů Škoda. Podmínkou bude aktivovaný balíček Škoda care connect s aktivovanou službou “vzdálené odemykání a zamykání”. Doručování bude možné pouze na veřejně přístupných místech se signálem.

Swipe-up na Instagramu nahradila nálepka s odkazem

Odkazy na Instagramu je od teď možné přidat přes nálepku “link”. Funkce je dostupná opět pro uživatele nad 10 tisíc followers, do budoucna by se to však mohlo změnit.

Penny a Billa s vlastním e-shopem?

I řetězce s potravinami chtějí být o krok napřed. Penny Market a Billa ve stejnou chvíli oznámily, že plánují spustit vlastní e-shop s potravinami. Penny Market v nejbližších týdnech, na eshop Billy si počkáme až do roku 2022. Penny zahajuje pilotní provoz během října v Plzni. Podle zájmu se pak rozhodne, jak rychle obklopí i další města.

Hřiště na Madeiře pro Christiana Ronalda? Pro Nike žádný problém.

Pro slavného španělského rodáka si Nike připravilo opravdu unikátní dárek. Nejen, že je po něm pojmenováno letiště, ale navíc také byl obdarován vlastním fotbalovým hřištěm. Svou velikostí se ale hodí spíš pro děti. Nike si dalo záležet opravdu s každým detailem. Na tyčích branek si můžete všimnout namalovaných výjevů od portugalského umělce AkaCorleone.

A aby toho nebylo málo, přišli také s novým pamětním modelem kopaček nazvaných CR110. Připomínají Ronaldův světový rekord 110 gólů v mezinárodních utkáních. K dispozici bude jen 110 párů pro vybrané fotbalové naděje po celém světě.

Facebook přišel s chytrými Ray-Ban brýlemi

Klasické brýle jsou už pro Facebook passé. Facebook přišel s novinkou stylových Ray-Ban brýlí. Nejsou jen tak ledajaké a disponují řadou užitečných funkcí. Můžete díky nim vzít hovor nebo nahrávat a sdílet video, aniž byste museli mít telefon v ruce. Hlavní výhodu Mark Zuckerberg vidí v tom, že skrze brýle můžete pořizovat fotografie a videa, vyřizovat telefony nebo poslouchat podcasty díky reproduktorům. To vše v přepočtu asi za 6000 Kč. 

Rubriky
Digitální strategie

Jste připraveni na NFT tsunami?

Začíná se to rozjíždět, přátelé!

Společnost Binance nedávno představila Binance NFT – tržiště pro NFT a digitální sběratelství. V rámci této iniciativy také spustila program s názvem “100 creators”, jež vyzdvihuje talenty z celého světa. 

Ještě ten samý den však Michael Winkelmann, americký digitální umělec známý pod přezdívkou Beeple, představil platformu WENEW s cílem stát se “předním kurátorem a poskytovatelem ikonických momentů”. WENEW draží historické a ikonické okamžiky napříč kategoriemi jako jsou sport, politika, historie a móda. První aukce, která představila NFTs i fyzické předměty od tenisové legendy Andyho Murraye, vynesla tržby přes čtvrt milionu dolarů.

Dokonce i izraelský parlament naskočil do rozjetého vlaku a stane se tak prvním, kdo zvolenému prezidentovi dovolí složit přísahu ve formě NFT. Nový prezident země tak obdrží digitální verzi originální přísahy podepsané jeho otcem.

Jakou hodnotu NFT přináší?

Technologie blockchain umožňuje, aby digitální aktivum bylo unikátní, nezaměnitelné a především nepadělatelné. NFTs proto představují významný pokrok v uchování a prodeji artiklů jako jsou fotografie, video, audio nebo jakýkoliv jiný předmět v digitální formě, jelikož se digitální díla dodnes velmi snadno kopírují, přenášejí a prodávají bez toho, aniž by byl oceněn původní umělec nebo tvůrce. S příchodem NFTs se tak pro ně vytváří nová hodnota díky tomu, že jejich díla nemohou být nadále vlastněna neoprávněně.

Hodnota pro konečného spotřebitele je naproti tomu tvořena skrze výslednou jedinečnost a autenticitu, která doteď nebyla u žádného jiného produktu k dispozici. Jak sám Beeple nedávno zmínil v jednom rozhovoru: “Každý se ptá, jakou hodnotu NFT přináší. A opravdu to není nic víc, než hudba nebo obrazy. Je to o emocionálním spojení, které lidem předáváme.”

Každý se ptá, jakou hodnotu NFT přináší. A opravdu to není nic víc, než hudba nebo obrazy. Je to o emocionálním spojení, které lidem předáváme.

—Mike Winkelmann, aka Beple

Globálnost nahrazuje lokálnost.

NFTs otevírají zcela novou hranici možností napříč nesčetnými odvětvími a v mnoha ohledech připomínají počáteční šíření internetu. Podobně tak i ti, kteří se do oblasti kryptoměn a NFT vrhnou jako první, se stanou těmi největšími a nejúspěšnějšími.

V advertia digital pracujeme v současnosti na několika NFT projektech, primárně souvisejících s brandingem a web designem. Vedle toho navíc začínáme stále více experimentovat prostřednictvím space_pace, našeho startup a idea studia, se specializovanou divizí NFTLABS.

NFTLABS vznikla jako reakce na několik projektů, které vymýšlíme nebo s nimiž pomáháme v rámci NFT sféry. Někteří, jako je iMucha, se věnují umění, jiní zase sběratelství. Velký potenciál vidíme v 3D designu a interakci jako takové. Příležitost spolupracovat s Binance NFT a jejich programem “100 Creators” nám pomohla získat skvělý přehled a užitečné postřehy.

Za důležité považujeme zmínit, že všechny tyto projekty jsou vystavěny jako globální – což představuje ohromnou sílu všech digitálních projektů – jelikož se zdá, že globálnost opravdu nahrazuje lokálnost.

Není pro každého.

Stejně tak, jako jedna bota nesedí všem, NFTs nejsou pro každého. Někdy nesedí do určitého business modelu nebo typu komunikace.

Jaká NFTs jsou nejoblíbenější?

Představujeme krátký výčet některých odvětví a jejich produktů, pro které je tento trend přínosný:

Umění

iMucha 

Alfons Mucha se proslavil v Paříži v roce 1895, kde se stal významným představitelem francouzské secese. Nyní jeho díla dostávají nový život, důležitost a hodnotu prostřednictvím NFTs.

Filip Hodas 

Tento populární český umělec, známý také jako Hoodass, se propracoval až na vrchol v rámci 3D a 4D vizuálů. Tento umělec mintuje na předních platformách jako je SuperRare nebo Nifty Gateway. Na jeho tvorbu se čeká i několik měsíců a jeho NFTs se prodávají i za desítky ETH. 

Pablo & Frida

Pablo & Frida vytváří vyrenderované 3D galerijní výstavy pro jejich využití ve virtuální realitě. V budoucnu tak budou galerie nejspíš prázdné a návštěvníci budou moci výstavy procházet virtuálně.  

Zábava a hry

CryptoKitties 

CryptoKitties vás poblázní kočkami. Umožňuje hráčům nakupovat, sbírat, chovat a prodávat virtuální kočky. Vygenerovala na tom už desítky milionů dolarů.

Decentraland 

Decentraland je online prostor, jež kombinuje virtuální realitu s technologií blockchain a hráči mají přímou kontrolu nad pravidly tohoto světa. NFT představují herní komodity jako umění, oblečení nebo virtuální nemovitosti.

Zboží a sběratelské předměty

LVMH

Skupina LVMH vidí NFTs jako cestu pro potvrzení autentičnosti luxusního zboží. 

Nike

Společnost Nike si nechala patentovat CryptoKicks – digitální tenisky, které by mohly fungovat jako NFT.

Cestování

I když propojení NFT s cestováním a turistikou je teprve spíše hudbou budoucnosti, ukazuje se, že by NFTs mohly sloužit jako druh permanentního suvenýru, jež bude symbolem nostalgie a jedinečnosti. Alternativně třeba ve formě limitované edice. Mohly by být použity také jako věrnostní program pro cestující. Představte si to třeba jako budoucí verzi porcelánových domů Delft z KLM.

Osobně vnímám NFT jako standard budoucnosti. Lze očekávat, že při vstupu opravdových ikon na trh NFT získá celý ekosystém kvalitu, vizi a směr.

—Honza Borysek, CEO & Strategie, advertia digital
Veškerá umělecká díla jsme převzali z webové stránky NFTLABS, sesterské společnosti space_pace na adrese: https://www.nftlabs.cz/.

Ve velmi blízké budoucnosti vzniknou úžasné projekty

Digitální hrací pole budoucnosti vypadá velmi odlišně od toho dnešního. Nebude již založen na rigidním hybridu vítězů a poražených. Spíše bude složen z několika velkých distribučních platforem jako je Amazon, na kterých budou miliony tvůrců a obchodníků prodávat své NFT produkty.

A díky nevyhnutelnému zavedení nových kryptoměn, jako je Worldcoin, jehož cílem je zpřístupnit krypto všem jednotlivcům na planetě, jsou produkty a služby založené na NFT předurčeny k tomu, aby se staly dostupnějšími, intuitivnějšími, zajímavějšími a samozřejmě lukrativnějšími.

NFT tsunami se blíží. Jste připraveni?

Rubriky
English Posts

Are you ready for the NFT tsunami?

And we are off to the races, folks! 

Recently, Binance introduced Binance NFT, a marketplace for NFTs and digital collectibles. As a part of this initiative, it launched the “100 Creators“ program to spotlight local talent from around the world. 

Yet on that very same day, Michael Winkelmann, the American digital artist known as Beeple, introduced the cleverly named WENEW platform with the aim of becoming the “premier curator and provisioner of iconic moments.” WENEW is auctioning off historic and iconic moments across categories like sports, politics, history and fashion. The first auction, featuring NFTs as well as tangibles from tennis legend Andy Murray, generated over a quarter a million dollars in sales.  

Even the Israeli parliament has jumped on the bandwagon. It will become the first to lend the elected president the oath of office declaration in the form of an NFT. The country’s new president is set to receive the digital version of the original oath signed by his father.

How are NFTs unlocking new value? 

Blockchain technology allows a digital asset to be unique and not interchangeable or, importantly, counterfeitable. Therefore, NFTs represent a significant advancement for the preservation and sale of items such as photos, video, audio or any other type of digital work. Because still to this day digital works have been easy to copy, transfer and sell. And, most oftentimes, this hasn’t done anything to benefit the original artist or creator. With the introduction of NFTs, new value has been created for artists and creators because their original works cannot be digitally pirated. 

For the end-consumer value is created through the resulting uniqueness and authenticity that has been previously unavailable with any digital product. As Beeple himself said in a recent interview: “Everybody’s [asking], What gives NFTs value? And it’s really no different than any other medium, whether that be music or paintings. It’s the emotional connections we have that gets to people.”

Everybody’s [asking], What gives NFTs value? And it’s really no different than any other medium, whether that be music or paintings. It’s the emotional connections we have that gets to people.

—Mike Winkelmann, aka Beeple

Global is the new local.

NFTs have opened up a whole new frontier of possibilities across myriad industries. And, in many ways, it is remindful of the initial propagation of the Internet: similarly, crypto and NFT early adopters and first-movers will be poised to become the biggest and most successful.

At advertia digital, we are currently working on several NFT projects, primarily related to branding and web design. Alongside this, however, we are starting to experiment more and more through space_pace, our startup and idea studio, and a dedicated NFTLABS division. 

NFTLABS was created in response to several projects we are either helping with or inventing within the NFT sphere. Some, like iMucha, are dedicated to art, some to collecting, but we also see a lot of potential in 3D design and interactivity itself. Having the opportunity to work with Binance NFT and its 100 Creators program has helped give us a great overview and helpful insights. 

Perhaps most importantly, all of these projects are always built as global — which is a huge strength of all digital projects — as it seems that global is indeed the new local. 

Not for everyone.

Just like one shoe does not fit all, NFTs are not for everyone. They just don’t fit into certain business models or types of communication.

What are some of the most popular NFTs?

Here’s a brief snapshot of some of the industries that have jumped on the trend and the products they are creating: 

Art

iMucha 

Alphonse Mucha leapt to fame in Paris in 1895 where he became recognized as the pre-eminent exponent of French Art Nouveau. Now his works are being given new life, prominence and value through NFTs.

Filip Hodas 

Also known as Hoodass, this popular Czech artist has subtly worked his way to the top of the world in 3- and 4-D visuals. He mints on prestigious platforms such as SuperRare or Nifty Gateway. Nowadays, their wait lists amount to several months and his NFTs sell for tens of ETH.

Pablo & Frida

Pablo & Frida creates 3-D renders of gallery exhibitions for their reuse in virtual reality. In the future, galleries will be empty and visitors will be able to choose an exhibition through which they can virtually tour and walk.

Entertainment and Gaming

Cryptokitties 

Tapping into the cat craze, Cryptokitties allows players to purchase, collect, breed and sell virtual cats. It has generated tens of millions of dollars in transactions. 

Decentraland 

Decentraland is an online space that combines virtual reality with blockchain technology. Players have direct control over the rules of the online world. NFTs represent in-game commodities like art, as well as clothes and other items like virtual real estate.

Merchandise and collectibles

LVMH

The LVMH group is looking to NFTs as a way to confirm the authenticity of luxury goods. 

Nike

Nike has patented CryptoKicks: digital sneakers that could function as NFTs. 

Travel

Although something we’ve yet to see implemented, NFTs could be used as vessels for delivering items of value that are related to travel and tourism brands. Such a line of  NFTs would serve as a type of permanent souvenir that generates an air of brand nostalgia, uniqueness and even demand. Travel and tourism NFTs could be distributed to those who are currently traveling as a symbol of appreciation as well as to loyalty club members and even armchair travelers. Alternatively, it could be utilized to incentivize travel or simply offered for sale as a limited edition item. Think of it as the future version of the KLM porcelain Delft houses. 

I personally see NFT as the standard for the future. It can be expected that when real icons enter the NFT space, the whole ecosystem will suddenly have a quality, vision and direction.

—Honza Borysek, CEO & Strategy, advertia digital
All artwork obtained from sister company space_pace’s NFTLABS web page at: https://www.nftlabs.cz/.

In the very near future, amazing projects will arise.

The digital playing field of the future looks very different than that of today. It will not consist of a rigid hybrid of winners and losers. Rather, it will consist of multiple, large distribution platforms like Amazon where millions of merchant creators will distribute and sell their NFT-based products.  

And with the inevitable introduction of new cryptocurrencies like Worldcoin, which aims to make crypto accessible to every individual on the planet, NFT-based products and services are destined to become more readily available, more intuitive, more interesting and, of course, more lucrative. 

The NFT tsunami is coming. Are you prepared? 

Rubriky
Novinky

Řadí se Apple stále k technologickým společnostem?

Pokud by se vás někdo zeptal, do jaké oblasti společnost Apple patří, co byste odpověděli? Jako výrobce nepřeberné škály elektronických produktů, od iMacu až po AirPods, většina z nás by jednoduše odvětila, že se jedná o technologickou společnost. To však již nějakou dobu neplatí.

Po svém příchodu se stolními počítači a notebooky v 80. letech společnost Apple představila v roce 2003 hudební platformu iTunes. V roce 2007 následoval vůbec nejprodávanější telefon s dotykovou obrazovkou, iPhone. Své hudební zaměření společnost Apple potvrdila také akvizicí sluchátek Beats by Dre v roce 2014 za 3.2 miliardy dolarů a své působení v zábavním průmyslu završila v roce 2016, kdy začala vytvářet a distribuovat svůj vlastní originální obsah včetně televizních pořadů a filmů. S uveřejněním Apple Watch se pak také v roce 2015 zařadila do sektoru zdravotnictví.

V roce 2008 představil ikonický gangsta rapper Dr. Dre linii sluchátek Beats s posláním umožnit posluchačům “slyšet to, co slyší umělci”. Společnost Apple ji získala v roce 2014 za 3,2 miliardy dolarů.

Když se zamyslíme nad veškerým vývojem společnosti Apple v průběhu let, nelze popřít, že si z jednoduché technologické společnosti a výrobce telefonu iPhone vybudovala pozici lifestylové značky, jež je úzce propojena s různými aspekty života jejích zákazníků. Jak říká Tim Cook, “Společnost Apple vyrábí produkty a poskytuje služby, jež jsou jednodušší, lepší a zábavnější”. Implementace této mantry do hodnot společnosti pomohla Apple zajistit, aby více než miliarda lidí po celém světě pokračovala v používání Apple zařízení každý den.

Co kdyby se dalo říct, že Apple je více než technologická společnost nebo lifestylová značka? V rámci šedesáti minutové prezentaci Apple Event, jež proběhla v dubnu 2021, mluvil Tim Cook v prvních čtyřech minutách o dvou hlavních iniciativách. Nejprve o uhlíkově neutrální iniciativě, za kterou následovalo představení Apple Card, jež dokonale odhalila záměry společnosti. Stává se tak Apple vlivným představitelem finančního průmyslu, jež bude utvářet jeho budoucnost? 

“Společnost Apple vyrábí produkty a poskytuje služby, jež jsou jednodušší, lepší a zábavnější.”
— Tim Cook

Jakým způsobem přetváří společnost Apple budoucnost financí a jaké jsou zákaznické benefity při používání Apple Card? Jednou z nejunikátnějších funkcí je absence poplatků za nadlimitní čerpání, zahraniční transakce, opožděné platby nebo vedení účtu. Apple se tak staví do role průkopníka a tlačí na banky a další finanční instituce, aby začaly nabízet srovnatelný produkt. 

Na titanové kartě Apple Card je laserem vyryto jméno nositele a logo společnosti Apple. Bílé povrchové úpravy se dosahuje mnohovrstvým potahovacím procesem, jenž je nanášen na titanový základ. 

Zároveň, když dříve v americké domácnosti drželi kreditní kartu oba manželé, jeden získal výhodu tvorby kredibilní historie a druhý nikoli. Pokud se tedy pár rozhodl rozvést, s výhodou finanční historií by zůstal jen jeden z nich. Apple Card dovoluje manželům i partnerům sdílet a sloučit svůj kreditní účet, držet k němu stejná práva a budovat jej rovnocenně. Tento jednoduchý krok poskytuje zejména ženám a menšinám příležitost vybudovat si kredit s jistotou, že účet nebude ovlivněn nastalými životními situacemi jako jsou rozchod nebo rozvod. Navíc v rámci tzv. Apple Card Family může kartu používat jakýkoliv člen domácnosti starší 13 let s volitelnými limitami výdajů a jejich rodičovskou kontrolou.

Ačkoli Apple Card jednoznačně vítězí v zemích, kde je již k dispozici (zatím pouze v USA), znamená její vypuštění nejspíše mnohem větší vítězství pro samotný Apple. Pokud například vezmeme v úvahu to, že společnost dovolí již 13letým kartu používat, může Apple začít shromažďovat informace a insighty o jejich spotřebitelském chování a výdajích. Tento segment zahrnuje jen v USA v současnosti více než 30 milionů mladých lidí. Navíc, pokud tento segment bude v budoucnu využívat alespoň jedno další zařízení nebo službu od Apple, jakou motivaci budou mít, aby přešli ke konkurenci?

A konečně nesmíme zapomenout na Apple Pay, jež byl představen v roce 2014. Během několika let se odhaduje, že se pro Apple stane businessem s ročním multimiliardovým výnosem. Web Apple nadšenců 9to5mac se oddal pikantní matematice na základě údajů z transakcí kreditních karet v USA: 

Říkejme tomu $7T v kulatých číslech. Pokud je 5 % z těchto transakcí provedeno přes Apple Pay, pak jejich hodnota bude 350 miliard dolarů. Vezmeme-li v úvahu, že si z každé transakce Apple vezme 0,15 %, vydělal si v roce 2018 oslnivých 525 milionu dolarů. Pokud Bernstein nelže a do roku 2025 se počet transakcí zdvojnásobí na 10 %, půjde již o miliardový business – a to pouze z jedné země za období jednoho roku. 

Svou renovací světa kreditních karet a samotných plateb si společnost Apple otevírá dveře do nové a téměř zaručené řadě loajálních zákazníků a upevňuje tímto krokem své vedoucí postavení v utváření budoucího světa financí.

Rubriky
English Posts

Is Apple still a technology company?

If you were asked what industry Apple belongs to, what would be your response? As a producer of a wide array of electronic products, ranging from the iMac all the way to AirPods, most would simply refer to it as a technology company. Yet, that hasn’t been the case for some time now. 

After its start with desktop computing and laptops in the 1980s, Apple introduced iTunes as a source of music in 2003, followed by the best-selling touchscreen phone of all time, the iPhone in 2007. With the rise of music, Apple acquired Beats by Dre in 2014 for a cool US$ 3.2 billion signaling that it was more than dipping its toes into the music industry. Apple’s dive into entertainment was rounded out in 2016, when it began to produce and distribute its own original content, including tv shows and movies. Of course, there is also Apple’s move into the health sector with the release of the Apple Watch in 2015. 

In 2008, iconic gangsta rapper Dr. Dre introduced the Beats line of headphones with the mission to allow one to „hear what the artists hear.“ It was acquired by Apple in 2014 for US$ 3.2 billion.

Reflecting upon all these developments at Apple over the years, one can observe that it has leapfrogged from a simple technology company and maker of the iPhone to a lifestyle brand that is closely intertwined in multiple aspects of its customers‘ lives. As Tim Cook says, “Apple is in the business of creating products and services that are easier, better and more enjoyable.” Implementing this company mantra has helped Apple to ensure that more than one billion people around the world continue to use an Apple device each day.

So what if one were to say that Apple is more than just a technology company or a lifestyle brand, but that it is also an influential financial industry powerhouse that is reshaping the future of finance? In the Apple Event from April 2021, Tim Cook talked  about two major initiatives within the first four minutes of a sixty-one minute presentation. First was Apple’s carbon neutral initiative followed closely by Apple Card, revealing some of the foremost priorities of the folks there in Cupertino.

“Apple is in the business of creating products and services that are easier, better and more enjoyable.”

— Tim Cook

Just how is Apple reshaping the future of finance and what are the benefits to consumers when using the Apple Card? One of the most unique features is that it has no annual, over-the-limit, foreign-transaction, or late fees. However, with the potential for financial powerhouses, banks and even credit unions to begin offering a comparable product, Apple pushed to reinvent the credit industry entirely. 

The titanium Apple Card is laser-etched with the card holder’s name and the Apple logo. A white finish is achieved through a multi-layer coating process that’s added to the titanium base material.

Previously, when there were two holders of a credit card, one got the benefit of building a good credit history and the other did not. So if a couple were to divorce, the viable credit history would typically remain with only one of them. Apple Card allows spouses and partners to share and merge their credit lines, have equal rights on their account and build credit equally. This simple move provides women and minorities in particular the opportunity to build credit with the assurance that the health of their credit profile will not be impacted by a life change like a split or break in the relationship. Additionally, in what is called the Apple Card Family, the Card may now be used by any family member over the age of 13, with optional spending limits and controls for kids. 

Although Apple Card clearly is a winner for those in countries where it is available (currently only in the USA), it might just even be a bigger winner for Apple. By allowing those 13 years and older to use the card, Apple will begin collecting a treasure trove of metadata giving it insight on consumer habits and spending for a segment of the population that includes over 30 million youth in the USA alone. And when this segment grows up using perhaps at least one Apple device and a service from Apple’s wide array, what incentive would one in this segment of the population have to switch to a competitor? 

Last, there is Apple Pay, introduced in 2014. It is set to become a multi-billion dollar business annually for Apple within just a few years. Apple enthusiast website 9to5mac breaks down the juicy math based on figures from credit card transactions in the USA alone: 

Call it $7T in round numbers. If 5% of those payments are made via Apple Pay, then that’s $350B worth of transactions. If Apple takes 0.15% of that, then it made a cool $525M in 2018. If Bernstein is right that the percentage doubles to 10% by 2025, then that’s a billion-dollar business – from one country in one year.

By re-inventing the credit card as well as how payments are made in general, Apple has opened the door to a new and almost guaranteed swath of loyal consumers and cemented its place as a leader that is reshaping the future of finance.

Rubriky
Novinky

Murály: Žhavý majetek města pražského

Jaký současný trend lze považovat za nejžhavější a nejhodnotnější v rámci real estate marketingu v České republice? Seznamte se s murály – vizuálními díly vznikajícími na velkých plochách nejen v rámci Prahy 7.

Sedmá část Prahy, jíž objímá meandrovitá řeka Vltava a ohraničuje největší pražský park s názvem Stromovka, se rozkládá na ploše s rozlohou 7,1 km². Z dřívější dělnické čtvrti se dnes Holešovice stávají vyhledávanou moderní lokalitou, která nabízí bohaté kulturní vyžití právě včetně ploch vhodných ke zkrášlení murály. Mimoto je Praha 7 v poslední době také hojně využívána jako ústředí některých z nejznámějších marketingových a reklamních agentur na světě. Stejně tak je poseta trendy kavárnami a loftovými byty, které pracovníkům poskytují veškeré pohodlí pro načerpání kreativní inspirace. 

“Nechť hladové hry započnou.” 

— David Strauss, oblíbený autor murálů.

Murálománie začíná

Za murálem s názvem Jiskra na zdi u Výstaviště Praha stojí Michal Škapa a Ondřej Vyhnánek. Díky jejich práci se v prosinci roku 2020 vybralo 353.000 Kč pro nadační fond Pink Bubble, který pomáhá mladým v boji s rakovinou, a Klub svobodných matek.

V posledních několika letech se murály začaly v Praze objevovat se vzrůstající tendencí, především v pražských Holešovicích. Umělci jejich prostřednictvím vypráví příběhy a komunikují tak s kolemjdoucími skrze jedinečný zážitek. Murály přitahují pozornost k místním podnikům i turismu, a dokonce rezonují s komunitní tematikou. Překvapivě také mohou mít pozitivní efekt na životní prostředí, a tak není s podivem, že se murály, jejichž vznik se může pohybovat v rámci tisíců až několika milionů korun, stávají populárním experimentálním prostředkem marketingu. Jak jednou napsal známý murálový umělec, David Strauss, v chatu s naším CEO Honzou Borýskem: „Nechť hladové hry započnou“.

Murály v marketingu

Z perspektivy marketingového průmyslu se murály pyšní působivým dosahem a finanční efektivitou. Jednoduše i proto, že se neztratí v nekončící záplavě facebookových a instagramových příspěvků. Jejich síla tkví ve vysoké míře zájmu a mediálního buzzu, jež nelze jednoduše dosáhnout skrze PPC kampaně. Navíc jsou díky jejich dlouhodobé životnosti téměř nezapomenutelné a přitahují tak i opravdu zajímavé sponzory jako je @Nike.

Murály a životní prostředí

V květnu představil umělec David Strauzz murál Prahy 7 – „We Share The Same Future“, jehož vznik sponzorovali @nike, @footshop a @airlite. Fotografii vytvořil @kubokrizo.

Murály se typicky dělí do tří kategorií – obrazy à la fotografie, scenérie a abstrakty. Mohou se navíc stát sofistikovaným nástrojem k tvorbě hodnot, například týkajících se životního prostředí. Murál z dílny Davida Strausse, „The We Share The Same Future“ najdete na budově tyčící se blízko holešovické zastávky Maniny, která má v budoucnu projít rekonstrukcí. Je vytvořen metodou Airlite, jež na nanášeném povrchu vytváří negativní ionty a díky tomu přirozeně čistí vzduch.    

Praha 7 vs. jiné pražské části

Praha je jedním z mála evropských měst, jež přežilo od dob středověku. Celé městské centrum tak spadá pod ochranu světového dědictví UNESCO, a proto je zde vznik street art značně regulován. I tak se nicméně Praha řadí mezi světovou street artovou špičku – spolu s Berlínem, Buenos Aires, Melbourne, New York City, Paříží nebo Filadelfií.

Je tomu tak především právě díky umělecké zlaté horečce v Holešovicích, kde lze nalézt prostorné plochy, které nejsou zmíněnými regulacemi zatíženy. Tento postoj se odráží i v označení Prahy 7 jako „Umělecká část Prahy“ a vzniku instagramového účtu věnovaného právě kultuře a umění.

Budoucnost murálů

Jan Kaláb, jenž se věnuje murálům a NFT, v minulosti vyjádřil svou vizi na zeď jdoucí podél hojně využívané tramvajové trati jdoucí skrze Prahu 7, jež v raném 20. století sloužila jako stará kožedělnická továrna.

Co jiného lze očekávat v situaci, kdy poptávka převyšuje nabídku, než že se tyto holešovické plochy stanou jedněmi z nejcennějších marketingových nástrojů v zemi? Stejně, jako jsme naznačili v článku o kryptoměnách a Bitcoinu – pokud je nabídka omezena a poptávka vysoká, hodnota do budoucna jen poroste.

Rubriky
English Posts

Murals: Prague’s hottest asset

What is one of the hottest, most valuable pieces of marketing real estate in the Czech Republic these days? Large surfaces within Prague 7 that can be repurposed for visually stimulating murals. 

Tucked in between the meandering Vltava River and Stromovka, Prague’s largest park,  sits the 7,1 square kilometer, appropriately numbered 7th district of Prague. Evolving  from a district known for manufacturing and labor in the era of World War II and Communism, today its surfaces are highly sought-after chunks of marketing real estate.  And, perhaps rather ironically, Prague 7 is also punctuated by the headquarters of some of the world’s most well-known marketing and advertising agencies as well as the trendy coffee shops and loft flats that provide workers  with all the necessary creature comforts.

“Let the hunger games begin.”

— David Strauss, popular mural painter.

Mural mania begins

Created by Michal Škapa and Ondřej Vyhnánek, this mural called Jiskra at the Prague Exhibition Grounds, raised CZK 353,000 (≈ USD 17,000) in December 2020. Funds went to the Pink Bubble Foundation supporting teenagers and young adults with cancer and the Single Mothers Club helping mothers and fathers who are on their own. 

In the past several years murals have been popping up with increasing frequency in Prague, particularly in the 7th district. They are large canvases for a locale to illustrate its story and to engage with its citizens by creating a new, unique experience. Murals increase the potential for attracting foot traffic to local businesses as well as tourism, and even to shine a spotlight on a shared community theme or concern. Perhaps, most surprisingly, they can even have a positive impact on the environment. So it is no wonder that murals, which can cost a few thousand to a few million Dollars to create,  continue to become such a popular experiential marketing vehicle. As famed mural painter David Strauss said in a recent chat with Honza Borysek, our CEO: “Let the hunger games begin.” 

Murals in marketing

From a marketing industry perspective, murals are highly-impactful, memorable and cost-effective. Murals don’t get swiped away in one’s Facebook or Instagram feed. Rather, they tend to generate a level of interest and media buzz that could not be similarly achieved through a simple pay-per-click (PPC) campaign. Their impact is lengthy and memorable as they tend to disappear only after a span of time because of natural elements or a repurposing of the surface which they adorn. And they tend to attract high-profile sponsors like @Nike.  

Murals for our environment

In May, disruptive painter David Strauzz unveiled his latest contribution to the Prague 7 mural scene with We Share The Same Future. It is sponsored by @nike, @footshop and @airlite. Photo by @kubokrizo.

Murals are typically divided into three categories, including: photography, scenery and abstract. Murals can be much more sophisticated and create new value in more ways than one might typically think, including for our environment. The We Share The Same Future mural created by David Strauss located on an about to be reconstructed building near the Maniny tram stop in Prague 7 makes use of Airlite paint technology. Airlite paints generate negative ions on the surface where they are applied so that when they touch the surface, the air is purified in a natural way. 

Why Prague 7 vs. other Prague districts?

Prague is one of few European cities to have survived continuously since the Middle Ages. The entire central district is blanketed under a UNESCO World Heritage designation. And although Prague ranks amongst the world’s best cities for street art, rivaling Berlin, Buenos Aires, Melbourne, New York City, Paris and Philadelphia, it is still hamstrung to some extent by the UNESCO designation. Introducing larger works of art, like murals for example, is nearly impossible — that is if one is to comply with the regulations. 

This has led to a gold rush of sorts in Prague 7 for artists, collaborators and their sponsors. Within Prague 7 there is the hope of discovering even larger canvases that are free of the bureaucracy and restrictions found elsewhere in the city. The receptivity to murals in Prague 7 is even reflected in its designation by the district as the official Art District of Prague. In a further sign of its support and enthusiasm, Prague 7 even has an Instagram account dedicated to highlighting culture and the arts. 

The future of murals

Jan Kaláb, who is now venturing beyond murals and into NFTs, once painted a wall alongside a popular tram line in Prague 7 that used to be an old leather factory dating back from the early 1900s. 

So it’s only natural, as in any situation where demand exceeds supply, that these surfaces in Prague 7 have become some of the most valuable pieces of marketing real estate in the country today. Like in our previous article about cryptocurrencies and, with Bitcoin in particular, when the supply is limited and demand is high, the value will only continue to rise. 

Rubriky
Novinky Ze života agentury

Kryptoměny jsou zpět a silnější než kdy dřív! Koupit nebo ne?

Už to tu bylo několikrát – padají kryptoměny, něco si přej! Jednou jejich hodnota roste, podruhé zase klesá. Nicméně jistou budoucnost už mají. Jejich hodnota v posledních měsících navíc neustále roste a proto si jich svět i média více všímají. Otázkou ovšem zůstává, co se stane dřív:

A. Kryptoměnová bublina zase na chvíli praskne, jako v roce 2018.
B. Dřív než praskne, dojde k adopci kryptoměn. Stanou se měnou.

Když se řekne KRYPTOMĚNY, v hlavě mám desítky asociací. Oběhl jsem si proto náš tým v advertia digital a zjišťoval, jaké asociace se každé/mu z nich na toto slovo vážou.

Asociace krásně ukazují, co v dnešní době společnost o kryptoměnách ví a o čem média píšou. Pojďme si je společně postupně projít a zamyslet se nad nimi. Hezky od začátku.

~

Tým říká:

BLOCKCHAIN, SVOBODA, DECENTRALIZACE

Kryptoměny jsou “peníze”, které mají pouze digitální podobu, jako např. fotka v telefonu. Jejich transakce se navíc zanáší na tzv. Blockchain [blokčejn] a díky asymetrickému šifrování digitálních podpisů jednotlivých digitálních převodů vytváří neuronovou síť těchto transakcí.

Ale dost formální teorie. Představte si blockchain jako decentralizovaný a naprosto transparentní systém plný malých článků (blocks), které evidují veškeré pohyby každého coinu (jednotky měny) nebo jeho části. Platba kryptoměnou je v dnešní době nejsvobodnějším druhem transakce, která nezahrnuje žádnou třetí stranu jako jsou banky (při platbě kartou či účtem) nebo stát (při použití hotovosti), null.

Důležité je říci, že se jedná i o dosud nejjednodušší způsob plateb bez ohledu na hranice jednotlivých států. S tím je ovšem spojená i určitá anonymita. Osobně si proto myslím, že je jen otázkou času, až široká veřejnost pochopí, že toto je vstupenka do budoucnosti.

~

Tým říká:

BITCOIN

Největší, nejznámější a hlavně první krypto coin. Je zajímavé, že do dnešního dne není známo, kdo tento coin vytvořil. Autorem je totiž “Satoshi Nakamoto”, o jehož existenci nejsou žádné záznamy. Jako u většiny kryptoměn je i její počet omezený. To je jeden z hlavních argumentů této kryptoměny = její cena půjde do budoucna jen nahoru.

Pojďme se podívat na cenu Bitcoinu, která odráží zájem o tuto kryptoměnu:

Kryptoměny měly první velký nájezd v roce 2018. Svět a zejména korporace na tuto novinku ovšem nebyli připraveni, příběh proto rychle a smutně skončil. Říká se, že korporacím trvá implementace novinek minimálně 2 roky – to by tak vycházelo, ne? Zároveň je svět mnohem propojenější než několik let nazpět a “skupinové investování” začíná být cítit.

~

Tým říká:

DOGECOIN A ALTCOINY

Nejviditelnější skupinové investování můžeme pozorovat u měny Dogecoin, kterou podporuje Elon Musk, Snoop Dogg nebo miliardář Mark Cuban a jejíž hodnota se za poslední rok dostala na 120 násobek. To je ovšem velká neznámá celého trhu, které fandím.

(dva coiny v jednom)

Důležité je ovšem zmínit, že kryptoměny, které v roce 2016 – 2018 patřily mezi ty silné, jsou stále v topu. Patří mezi ně například Ethereum, Cardano, Litecoin, Tron, IOTA, Ripple, Stellar a Bitcoin Cash. To jsou ty, které jsem sledoval a které od roku 2018 zaznamenaly růst o stovky až tisíce procent.

Zde jsou hodnoty coinu a jejich zhodnocení jen za rok 2021:

Bitcoin = 55,203.91 USD (+91.93 %)
Ethereum = 2,576.67 USD (+365.83 %)
Cardano = 1.58 USD (+764.64 %)
Litecoin = 335.32 USD (+166.37 %)
Tron = 0.14 USD (+450.18 %)
IOTA = 2.08 USD (+593.78 %)
Ripple = 1.61 USD (+619.83 %)
Stellar = 0.64 USD (+401.65 %)
Bitcoin Cash = 1,464.22 USD (+315.18 %)

Jedním z nejžhavějších coinů dnešní doby je opravdu Dogecoin, který šel z necelého centu (prosinec 2020) až na neskutečný půl dollar a i nadále roste. V souvislosti s tím se zmiňují i nové další měny, které oproti němu mají silnější fundament – Chainlink, Polkadot nebo UniSwap, který funguje jako měna v rámci gamingových platforem.

Dogecoin = 0.57 USD (+12,195.05 %)
Binance Coin = 627.40 USD (+1.565,52 %)
Chainlink = 46.97 USD (+313.90 %) … vznikl v květnu 2020
Polkadot = 41.56 USD (+459.97 %) … vznikl v srpnu 2020
UniSwap = 40.54 USD (+871.94 %) … vznikl v říjnu 2020

~

Tým říká:

ETHEREUM A NFT

Dalším velkým tématem je kryptoměna Ethereum, která nabízí jeden z nejpropracovanějších blockchainů a i díky tomu získala velkou výhodu = stala se hlavním mediátorem tzv. NFTs = Non-fungible tokens (unikátní a nezaměnitelné tokeny). Spíš než definicí začněme příklady využití NFT:

NFT je digitální dílo nebo digitální informace uložená na NFT (tedy na blockchain), vlastnictví NFT (a jeho obsahu) je díky tomu často silnějším důkazem než samotné “vlastnictví”.

~

Tým říká:

BUDOUCNOST

Pro spoustu lidí je vstup do kryptosvěta jako vstup do nové, neregulované finanční doby. Pro minimálně stejnou spoustu lidí neznalost svádí ke strachu a nové doby se “bojí” i přesto, že se není čeho bát. Právě naopak.

Hypotéza:
Dokud budeme dál tisknout peníze, cena Bitcoinu (a alternativ) bude stoupat.

Závěr:
Hypotéza se jeví správná dlouhodobě, nicméně fluktuace je zcela jiné téma.

Co je důležité zmínit je fakt, že v roce 2021 má do kryptoměn zainvestováno zhruba 1 % lidí. A co teprve firmy? Pokud se tedy bavíme o dlouhodobém růstu (15-20 let), je na co se těšit.

Kromě samotného růstu jejich hodnoty se totiž nejspíše kryptoměny stanou běžnou součástí našich každodenních životů.

~

Kde začít?
Osobně jsem věrný už od roku 2017 platformě Binance, která je největší krypto burzou na světě a můžu se na ni spolehnout.

black and white lenovo laptop

Kdy začít?
Těžko říct. U některých investic si vyčítám, že jsem nakoupil za draho. Mnohem častěji se nejen já ale ocitnu v situaci, kdy „jsem měl nakoupit už tenkrát“. Velké propady u Bitcoinu (a tedy i u celého trhu) v příštích měsících nečekám, takže je to být u informací první a správně na ně reagovat.

A to, že krypto je krátkodobě jako horská dráha, to je fakt.

„Atmosféra je, byla příjemná … a čekáme, jak se to vyvine.“

Let’s talk about it all in 2031. Cheeeers!
Honza Borýsek

Rubriky
Novinky

Facebook kopíruje Clubhouse, Zoot znovu expanduje a Rohlík plánuje doručování elektrokoly

Globus plánuje vybudovat síť výdejních míst

Globus bude stavět u každé ze svých 15 poboček výdejnu. Důvodem k tomuto kroku je posílení pozice v e-commerce. Bude určitě zajímavé sledovat, jaký vliv bude tato novinka na e-commerce Globusu mít, protože současné pobočky jsou stavěny vždy na okrajích měst. Tím pádem jediná výhoda výdejny bude potenciální ušetření času za nákup. Stále si ale zákazník bude muset pro nákup přijet na okraj daného města.

ilustrační snímek

Rohlík plánuje doručovat v centrech měst pomocí elektrokol

Rohlík má v plánu doručování pomocí elektrokol. Po úspěšném testování, které proběhlo v Praze, bude takto doručovat právě v Praze, Brně, Budapešti a ve Vídni. Tato změna je součástí cíle Rohlíku, jehož plánem je docílení bezemisní městské logistiky do roku 2025.

Pomocí elektrokol Rohlík vytěsní 90 % současných CNG vozů, které k doručování využívá. Zbylých 10 %  bude doručovat pomocí elektro vozů.

Kolo uveze nákupy do 180 kg, dojezd má až 40 km.

Zoot expanduje do Slovinska, Rumunska a Chorvatska

V těchto zemích chce za letošní rok dosáhnout obratu 85 milionů korun.

Zoot plánuje využít vybudovaný zákaznický servis od e-shopu Different, který je součástí společnosti Company New, kam právě patří i Zoot.

Expanze je rozdělena na tři fáze. První začíná vstupní komunikací o šíři sortimentu. Druhá se bude zaměřovat na komunikaci značky a třetí fáze se zaměří na hlavní konkurenční výhodu, což je síť Výdejen radosti.

Do Rumunska se Zoot snažil expandovat už v roce 2015, to se ale nepovedlo a po třech letech se stáhnul. Z této nepovedené expanze zůstala Zootu zákaznická databáze, sociální sítě a relativně dobrá známost značky v Bukurešti.

Seznam spouští Seznam Premium

Seznam Premium bude umožňovat sledování veškerého video obsahu na portálech Seznam bez reklam. Cena za tuto službu bude 339 korun za rok (29 Kč za měsíc).

Okopíruje Facebook aplikaci Clubhouse?

ilustrační snímek

The New York Times přišly s informací, že Facebook vyvíjí audio chatovací aplikaci, která je podobná Clubhousu. Tato strategie Facebooku není nic nového. Mohli jsme se s ní setkat už v rámci IG stories nebo u IG Reels. Nikoho by tak nepřekvapilo, pokud bychom zanedlouho viděli “clubhouse” i přímo ve Facebooku.