Rubriky
Novinky

Jak dostat kampaň za víkend všude a zadarmo aneb „Dezinformace v očkování“

Anna Šulc a Jakub Gulab na sebe strhli opravdu nevídanou lavinu publicity. Za podobnou mediální bouři by se nemusel stydět ani legendární Kazma Kazmitch. To, co stojí marketingová oddělení společností horentní sumy, zvládli během jednoho víkendu s téměř nulovými náklady. A dost možná splnili víc, než měli původně v plánu.

Začalo to jako nevinná snaha o pomoc s vyvrácením dezinformací ohledně očkování proti nemoci COVID-19, která ovšem vznikla pod záštitou vlády. To by ještě samo o sobě neznamenalo nijaký problém. Anna s Jakubem se nabídli, že pro vládu vytvoří sérii sedmi vzdělávacích videí s odborníky na dané téma. Každé video mělo mít nejvýše 15 sekund, takže vhodný obsahový materiál pro zamýšlené komunikační kanály – Youtube, Instagram, TikTok, Twitter a Clubhouse.

Celá akce ale nakonec vyvolala u veřejnosti silně negativní reakci. Prvotním spouštěcím aspektem byl fakt, že Anna společně s Jakubem měli od vlády dostat 500.000,- na nákup reklamního prostoru v rámci těchto vybraných sociálních sítí. To pobouřilo nejen širokou veřejnost, ale také další vlivné osobnosti a influencery, mezi kterými nechyběl například Kovy nebo Johny Machette. A média také nezaostávala s kritikou. Celé situaci pak přisadil celý kontext točící se kolem vlády a dvojice tak navíc byla nařčena z politického ovlivňování.

Co by se na první pohled mohlo zdát jako nešťastný výsledek, se ukázalo jako velmi dobře fungující, i když negativní marketing. Navíc v situaci, kdy strategie pro státní očkovací kampaň se teprve tvoří. Anna s Jakubem se tak stali tématem číslo jedna posledních dní a nechyběli v médiích jako ČT24, blesk.cz nebo DVTV. Jedinou smůlou zůstává, že v médiích většinou nebyl přidán link na vzdělávací videa, a tak se publicita netýká jich ale spíše samotných influencerů.

A teď pojďme konečně zabrousit do čísel. Za 500.000,- při rozvržení na třetiny do kanálů Youtube, Instagram a TikTok lze očekávat počet zhlédnutí kolem 1.500.000 unikátních uživatelů. Oproti tomu denní čtenost jenom portálu seznam.cz je 4 miliony čtenářů a Anna Šulc s Jakubem Gulabem měli za jeden den na tomto médiu dokonce články dva. To nepočítáme reakce velkých influencerů, marketingových odborníků a komentáře veřejnosti. Co se týče uživatelů, kteří se pohybují online, odhadujeme, že informace o kampani se dotkla až 80 % z nich. Internetových uživatelů v ČR je zhruba 8.667.000, to znamená dosah kampaně až 7 milionů uživatelů, a to nepočítáme vůbec s offline dosahem.

Co se týče celkové strategie s přihlédnutím k zasazení k cílové skupině a načasování, dalo by se podotknout, že cílení na mládež v době, kdy by se hodilo komunikovat směrem ke starším a důchodcům, není ideální. Nesmíme ale zapomenout, že to byla samotná iniciativa influencerů, je pochopitelné, že s tím stát neprotestoval, navíc když se influenceři neporadili s odborníky zodpovědnými za marketingovou kampaň. Ideální by ovšem bylo kampaň rozjet ve chvíli, kdy bude očkování mladých umožněno. I tak je statisticky téměř jisté, že díky této nadměrné negativní popularitě kampaň zasáhla i širší věkovou cílovou skupinu.

Rubriky
Digitální strategie Novinky Ze života agentury

Co je Clubhouse a jak funguje? Aneb první večer strávený v „růmkách“.

V posledních dnech Česko začalo objevovat Clubhouse. Jedná se o novou a nutno dodat, že poměrně mysteriozní sociální síť přístupnou ”zatím’’ jen pro vyvolené, kteří obdrží pozvánku. Pro ty, co na ni teprve čekají, jsem sepsal krátký brief toho, co vás na Clubhouse čeká a jaké máte mít od této sociální sítě očekávání.

Pojďme si nejprve Clubhouse představit. Jedná se o novou chatovací aplikaci, kde člověk komunikuje prostřednictvím svého hlasu. V jednoduchosti tedy něco jako “konferenční telefonát”. Uživatelům umožňuje říci doslova cokoli je zrovna napadne, a to zcela bez cenzury. Nic se nikam nenahrává. Když se pokusíte rozhovor nahrávat skrze nahrávání obrazovky, aplikace se zastaví. Nicméně těžko říct, jestli náhodou nenahrává samotný Clubhouse …

Už v době, kdy měl Clubhouse 1500 uživatelů, byla jeho hodnota odhadována na 100M dolarů. Dnes má tato aplikace exponenciální růst a čítá přes 600 tisíc uživatelů, včetně Oprah, Jareda Leta nebo Draka.

Uživatelé se mohou připojovat do nejrůznějších skupin podle jejich zájmů a koníčků. V těchto skupinách jsou odděleně diskutéři a posluchači. Ti mohou případně vstoupit do diskuze poté, co jim je přidělené slovo. Těchto skupin je nekonečné množství a aplikace je nazývá “room” (česky pokoj). Mezi českými uživateli se proto rychle ustálil výraz “růmky”.

Stejně jako na jiných sociálních sítích je možné hledat jiné uživatele a navzájem se propojovat (followovat). S růstem sledujících se vám začnou přímo nabízet skupinové konverzace, ve kterých je nějaký z nich. Vidíte přehled právě probíhajících diskuzí, který vypadá jako televizní program a je už jen na vás, kam se chcete připojit. Aplikace je zatím pouze pro iPhone.

Když se člověk dostane do konkrétní relace, vidí vedle názvu zároveň i diskutující. Následně je vidět i přehled všech posluchačů. Dnes se na skupinách pohybuje kolem 50-100 lidí a vždy kolem 10 diskutujících. Člověk se může z publika přihlásit ke slovu a po schválení adminem dané skupiny se může přidat mezi diskutující.

Stejně jako jsme zvyklí z online video-callů, je možné přes tlačítko “mute” (vypnout zvuk) pouze poslouchat ostatní, “unmute” pak, když chcete začít mluvit. V některých konverzacích se navíc toto tlačítko používá, když chcete “zatleskat”, tlačítko totiž ve skupinové konverzaci bliká. Pojďme se raději podívat, co se na Clubhouse dělo, ať vám lépe přiblížím celé fungování. Hned v první skupině jsem se výborně bavil:

🇨🇿 Clubhouse už není co býval
Skupina, kterou moderoval David Grudl s Barborou Balášovou. Diskutovali se nejrůznější témata, párkrát jsem se do konverzace i přidal. Zajímavé bylo slyšet, že před pár dny na Clubhouse opravdu nikdo nebyl. Dneska večer se do skupiny připojilo přes sto lidí, mezi nimi například influenceři Kovy, Johny Machette nebo Janek Rubeš. Vzhledem k tomu, že mezi námi bylo poměrně dost lidí se zájmem o marketing, přesunuli jsme se po této relaci do další skupiny.

🇨🇿 Marketing ve středu dění
Skupina, ve které se potkalo dost lidí a poměrně vášnivě jsme diskutovali marketing, agentury, nábor, týmovou práci, ideální kombinace talentů, interní tým vs. agentura. Pro mě velmi relevantní a zajímavá diskuze, do které jsem rád přispíval. Relace byla svižná, asi na 30 minut. Řekl jsem si, že zkusím ještě jednu další.

🇨🇿 Média ve 2021: Kde, jak a proč čtete zprávy
Poslední skupina, do které jsem se připojil jsou „Média ve 2021“, kterou organizuje tým CzechCrunch. Zatím poslouchám, ale asi se později do konverzace připojím. Diskutují totiž celkově obor médií, hodnotu článků a reklamy, jaké jsou férové ceny. Velmi zajímavá a na úrovni konverzace. Diskuze plná super názorů ze všech třech stran – média / PR agentury / klienti.

Závěrem lze říci, že tajemná mlha, kterou je Clubhouse zahalen, nabízí v tuto chvíli pro uživatele opravdu zajímavé a inspirativní diskuze, o kterých si uživatelé Facebooku a dokonce i Linkedinu mohou jen zdát. Otázkou ale zůstává, jak rychle se bude komunita uživatelů rozšiřovat, kdo z uživatelů ji jen ochutná a pro koho bude tato síť dlouhodobě zajímavá. Na odpovědi si budeme muset ještě chvíli počkat.

A slyšíme se na Clubhouse!

Rubriky
Digitální strategie Novinky

Co přináší nové Google Analytics 4?

Google představil novou verzi Google Analytics. Ta obsahuje celou řadu změn a nabízí nové možnosti. Jak na GA4 přejít a je už na to vhodný čas?

Nová verze Google Analytics

Google Analytics existují již od roku 2005. V létě 2019 Google představil beta verzi nových Google Analytics s lehce krkolomným názvem App + Web. A právě ty se v říjnu 2020 přetvořily v nové Google Analytics 4.

Pokud si chcete přečíst více o historii Google Analytics a zjistit, proč ty poslední nesou číslo 4, mrkněte se na článek Co jsou Google Analytics na webu nazakladedat.cz.

GA4 však nejsou jen lehkým vylepšením předchozí verze s označením Universal Analytics. Krom pozměněného rozhraní přinášejí především nový datový model založený na eventech.

Analytika založená na eventech

Starší Analytics zpracovávaly data a ukládaly je v tzv. session based datovém modelu. Jeho základem byly sessions (návštěvy), které byly tvořeny jednotlivými eventy (událostmi) různých typů. Sessions se pak vázaly k jednomu uživateli.

Nový datový model je založený na eventech (událostech) a zcela vynechává vrstvu sessions. Jednotlivé eventy se tak doplňují na časovou řadu k uživateli.

Ačkoli tento přístup je novinkou v prostředí Google Analytics, tak sám o sobě převratný není. Roky jej již využívá např. nástroj Firebase pro měření mobilních aplikací, ke kterému mají nové GA4 velmi blízko.

Došlo i ke sjednocení typů eventů. V Universal Analytics byly zvlášť definované eventy pro načtení stránky, událost, transakci atd. Nově je vše jeden typ eventu, u kterého si můžeme definovat libovolný počet parametrů.

Právě změna datového modelu je tou největší novinkou u nových Google Analytics 4. Zpracování dat je totiž díky němu jiné a přináší nové možnosti. Odpadá třeba problém s resetací návštěvy díky tomu, že žádné návštěvy v jejich původním smyslu již nemáme.

Nově též už ani neexistuje míra okamžitého opuštění či průměrná doba trvání návštěvy. Byť je lze částečně nahradit jinými metrikami.

Podstatné ale je, že kvůli novému datovému modelu nepůjdou do GA4 zmigrovat současná historická data, která máme nasbíraná v Universal Analytics. Proto Google doporučuje co nejdříve založit paralelní měření do GA4, abychom si začali tvořit historii dat.

Další změny oproti Universal Analytics

Změna datového modelu však není jedinou novinkou. Oproti původním GA neobsahují GA4 desítky předpřipravených přehledů a je na uživateli, jaké přehledy si v analytickém centru sám nadefinuje. Zkušeným expertům se tak otevírají nové možnosti analýz. Pro nováčka se však tímto stávají GA hůře použitelnými. Nicméně se dá předpokládat, že časem přibude více předdefinovaných přehledů.

Výrazného zlepšení se dočkala práce s funnely (trychtýři). Ty lze mnohem lépe definovat a dokonce lze analyzovat i průměrný čas mezi jednotlivými kroky, což ve starších GA možné vůbec nebylo.

Nový datový model je též výrazně odolnější proti ztrátám dat způsobených blokací měření a mazáním cookies. Stále ještě je na cookies založen, nicméně do budoucna nebude problém přejít na jinou identifikaci uživatelů.

Google též zapojil sílu svých machine learning algorytmů a tak se v GA4 objevuje dopočítávání chybějících dat či prediktivní metriky, které u uživatelů odhadují pravděpodobnost dokončení konverze. 

Díky sjednocení datového modelu s měřením mobilních aplikací je nyní možné do jedněch Analytics měřit interakce jak z webů, tak z mobilních aplikací. A díky tomu lépe vyhodnocovat chování uživatelů napříč zařízeními.

Zkušené uživatele v neposlední řadě potěší snadná integrace dat do Big Query. To je databázový nástroj od Googlu, který umožňuje data z GA obohatit o data z jiných zdrojů, různě je transformovat či opravovat. Tímto se GA4 posouvají spíše do role sběrače dat na webech a v aplikacích. V budoucnu tak analýzy nebudeme provádět v samotných Google Analytics, ale spíše v nástrojích typu Data Studio či Power BI.

Založení GA4

Ačkoli v administraci současných Analytics najdete možnost upgradovat na nové GA4, tak to nedoporučujeme.

Výhodnější je nastavit zcela nové paralelní měření dle tohoto návodu.

Paralelní měření má i tu výhodu, že GA4 se ještě rychle vyvíjí a ne vše už umějí. V současné době tak u klientů doporučujeme většinou stále vycházet z Universal Analytics. 

Nové GA4 je však dobré již také založit. Až za několik let Google ukončí podporu současných Universal Analytics, budeme mít v GA4 nasbíránu historii a budeme na ně moci bez problémů přejít.

Závěr

Google Analytics 4 jsou budoucností webové analytiky. Ještě nejsou hotové a plně použitelné, ale dá se očekávat, že v horizontu 1-2 let budou standardem. A tak doporučujeme do nich měřit již nyní a začít se s nimi seznamovat.

Potřebujete s nasazením GA4 poradit? Ozvěte se nám.

Rubriky
Novinky

Do Black Friday se zapojí více než 60 % obchodů a přichází konkurence pro DámeJídlo a Bolt?

Služba OneMenu se rozšiřuje o možnost rozvozu a bude si účtovat marži pouze kolem 3,79 %. V Česku probíhá Black Friday a aktuální sleva u produktů, které jsou nabízeny v rámci této akce je od 25 % do 40 %.

Startup Storyous ve spolupráci s Liftagem a Pohlreichem přichází s OneMenu

Služba OneMenu fungovala již při jarní vlně, kdy bylo možné online objednání z výdejního okénka. Nyní se toto objednávání rozšiřuje o možnost rozvozu. OneMenu si účtuje marži pouze kolem 3,79 %. Za rozvoz zákazník zaplatí částku, kterou si určí restaurace.

Foto: onemenu.cz

Rozvoz je možné nabízet ve spolupráci s Liftagem. Další možností je nabízet vlastní rozvoz. OneMenu také nabízí pro restauratéry půjčení si vozu od carsharingu Anytime, kde je k dispozici speciální tarif.

Do letošního Black Friday se zapojí více než 60 % obchodů

Black Friday, který pochází z USA a probíhá vždy další den po Dni díkůvzdání, bude letos v pátek 27. listopadu. V ČR už je Black Friday v plném proudu. Předpokládá se, že průměrná sleva bude letos nižší než v minulosti. Aktuálně se pohybuje průměrná sleva od 25 do 40 %.

Loni se do této akce zapojilo více než 58 % největších prodejců. Letos se očekává, že to bude až 66 % prodejců. Jako tradičně se bude ve slevě nejvíce nabízet elektronika a oblečení. 

McDonald’s bude příští rok prodávat rostlinné burgery

Ve spolupráci se společností Beyond Meat, která už spolupracuje s KFC, plánuje McDonald’s otestovat na vybraných trzích rostlinnou řadu McPlant. V Česku se s rostlinnou stravou, která chutná jako maso, můžeme setkat například u Burrito Loco a u Nestlé.

ilustrační snímek

Zalando se dále zaměřuje na své online tržiště

Pod názvem Connected Retail provozuje Zalando online tržiště v osmi zemích včetně Německa a Polska. Celkem se jedná o 1 800 kamenných obchodů. V příštím roce by se mělo přidat dalších 5 zemí. Na Connected Retail proběhne denně kolem 41 000 objednávek.

Rubriky
Novinky

Zoot začíná prodávat své oblečení na Alze a Česká pošta se připravuje na vánoční špičku

Zoot se stává výhradním prodejcem módy na Alze. Česká pošta otevírá dalších 1 500 Balíkoven ve spolupráci se Sazkou a P&G přichází se znovu plnitelnými lahvemi z hliníku.

P&G představuje znovu plnitelné lahve z hliníku

Společnost P&G přichází s novinkou, která se bude týkat značek vlasové kosmetiky (Head and Shoulders, Pantene a dalších). Jedná se o opakovaně použitelné 100% hliníkové lahve. Ty půjde doplňovat pomocí sáčku s náplní. Sáček obsahuje až o 60 % méně plastu v porovnání s klasickými lahvemi na šampon.

Znovu plnitelné hliníkové lahve a sáček s náplní; zdroj: P&G

Zoot začíná prodávat své zboží přes Alzu

Český prodejce módy Zoot začne přes Alzu prodávat značky jako jsou například Vero Moda, Jack & Jones a také svoji privátní značku. Celkem se tak bude jednat o 30 000 položek. Zoot bude z počátku výhradním prodejcem módy na Alze. 

Jak ovlivnila pandemie koronaviru e-shopy?

Vyhledávač módy, Glami, provedl výzkum se zaměřením na to, jak ovlivnil koronavirus fungování e-shopů.

Téměř polovině obchodníků, kteří provozují pouze e-shop, se zatím stále nepodařil vyrovnat propad tržeb vzniklý v první vlně. Na druhou stranu 32 % e-shopů eviduje vyšší tržby právě díky pandemii.

E-shopy neplánují snižovat ceny, spíš by chtěly nabízet slev méně. Zaměřit se na více slev chce pouze 16 % dotazovaných e-shopů.

Cenová strategie e-shopů; zdroj: glami.cz

Česká pošta otevírá 1 500 nových Balíkoven

Pošta se připravuje na vánoční špičku, která bude letos pravděpodobně ještě mnohem silnější díky koronaviru. To je taky jeden z důvodů, proč otevírá dalších 1 500 nových Balíkoven. Tyto balíkovny vznikají ve spolupráci se Sazkou. Budou se tedy nacházet u provozovatelů loterních terminálů.

ilustrační snímek

Počet Balíkoven tak vzroste na 2 000. Například Zásilkovna má momentálně 4 000 výdejen.

Kaufland rozšiřuje možnost nakupování na prodejně pomocí chytrého telefonu

Po úspěšném testování skenování zboží přes telefon se Kaufland rozhodl rozšířit tuto možnost do dalších prodejen. Nyní je možné takto nakoupit v 11 městech a Kaufland plánuje další rozšiřování. Tento druh nakupování je také možný v síti Globus, Tescu a Makru.

zdroj: kaufland.cz

Rubriky
Novinky

Google zavádí 3D modely ve vyhledávání a stane se z Heureky Amazon pro střední a východní Evropu?

Srovnávač produktů Heureka plánuje vytvořit marketplace pro 9 zemí, o doručení zboží by se měla starat Heureka. Google chce zavést 3D modely ve vyhledávání, jako první pro auta značek Volvo a Porsche.

Mattoni nabízí své produkty na vlastním e-shopu

Společnost Mattoni 1873, která má ve svém portfoliu 31 značek (jsou jimi například Aquila, Dobrá Voda, Granini, Pepsi a další), spustila svůj vlastní e-shop. Momentálně e-shop doručuje do 21 měst. 

Náhled produktu na eshopu, zdroj: https://eshop.mattoni1873.cz

Co se týče cen nápojů, tak si jsou velmi podobné v porovnání s Rohlíkem i Košíkem. Bude tedy určitě zajímavé sledovat, kolik lidí zde bude nakupovat vzhledem k tomu, že je na e-shopu možné koupit pouze nápoje a chipsy.

Google plánuje zavést 3D modely ve vyhledávání

Společnost Google v reakci na koronavirovou pandemii plánuje zobrazovat 3D modely produktů ve vyhledávání. Jako první se tak má stát u modelů aut značek Volvo a Porsche. Uživatel zadá do vyhledávače model auta a poté bude mít možnost si ho prohlédnout ve 3D. Auto si taky budete moci zobrazit v reálném prostředí pomocí AR.

Ukázka 3D modelu, zdroj: http://bit.ly/SearchOn2020

Heureka plánuje vytvořit online tržiště pro 9 zemí. Stane se z Heureky Amazon pro střední a východní Evropu?

Produktový srovnávač Heureka plánuje propojit své srovnávače z dalších zemí (Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, Srbsko, Rumunsko a Bulharsko) a vytvořit tak jednotné online tržiště pro všechny tyto země. Mělo by tak dojít k propojení všech katalogů a zákazník si tak bude moci jednoduše objednat produkt z Chorvatska nebo třeba z Maďarska. Chorvatští zákazníci by si zase mohli objednat zboží z Česka. O doručení objednávky by se následně měla postarat Heureka.

Mapa zemí, kde má Heureka zastoupení, zdroj: http://bit.ly/JakNaZahranicniTrhy

Bageterie Boulevard má novou bagetu s názvem Hladový umělec

Jak pružně reagovat na aktuální dění ukazuje Bageterie Boulevard, která reaguje na výrok prezidenta: „umělci vytvořili svá nejkrásnější díla tehdy, když byli hladoví“. Proto přichází s bagetou s máslem a maasdamerem za 59 Kč. Z každé této prodané bagety jde následně 10 Kč na podporu divadel.

Vizuál k nové bagetě, zdroj: bb.cz

Google nově umožňuje inzerovat v Google Nákupech zdarma

Po pozitivních zkušenostech v USA rozšiřuje Google možnost inzerovat v Google Nákupech zdarma pro všechny retailery z Evropy, Středního východu a Afriky.

Rubriky
Novinky

YouTube chce prodávat ve videích, Amazon umožňuje platbu skenem dlaně a Češi pojmenovali své oblíbené fast foody

Největší video server, YouTube, testuje prodej produktů ve videích. Před Vánoci začíná růst poptávka po reklamním prostoru v televizi a Amazon spouští bionické platby.

Amazon umožňuje bionické platby pomocí skenování dlaně

Průběh bionické platby; zdroj: blog.aboutamazon.com

Společnost Amazon spouští ve svých dvou obchodech Amazon Go v Seattlu platbu pomocí skenování dlaně. Proces probíhá tak, že při vstupu do prodejny zákazník spáruje platební kartu s bionickým podpisem své dlaně a k tomu zadá své telefonní číslo. Až dokončí nákup, tak zákazník podrží dlaň nad skenovacím přístrojem a z karty jsou následně strženy peníze.

Rohlík přichází s outdoor samoobslužnými boxy

Rohlík bude testovat samoobslužná výdejní místa, Rohlík Pointy, i pro použití venku. V Praze rozmístí v listopadu první čtyři místa v rámci testování. Do těchto míst přijde zákazníkům zboží do jedné hodiny a doprava do nich bude zdarma.

Rohlík point; zdroj: rohlik.cz

Výdejní boxy začíná také zavádět COOP, o tom jsme psali v marketing news #02.

Stane se Youtube konkurentem Amazonu? 

Největší video server na světě začal žádat video tvůrce, aby pomocí Youtube software začali označovat produkty ve videích. 

ilustrační snímek

Cílem by mělo být vytvořit katalog produktů, které si mohou sledující prohlédnout a případně přímo zakoupit.

Společnost také testuje propojení se Shopify, které by umožňovalo prodej produktů přímo na YouTube.

Bude zajímavé sledovat, zda testování bude úspěšné a s těmito funkcionalitami se setkáme v praxi. Rozhodně si ale dovedeme představit, že by tyto novinky mohly mít úspěch a to především u videí, které se zaměřují na recenze produktů, jídel nebo například známe unboxingy.

Jaké fast foody Češi preferují?

Podle dat z výzkumné agentury Nielsen Admospehere navštěvuje fast food alespoň jednou měsíčně více než 46 % lidí. Z toho 26 % se v nich stravuje více než jednou měsíčně. Důvodem návštěvy je spontánní zastavení (46 %), rychlý servis (45 %) a záruka známého jídla (27 %).

Infografika; zdroj: Nielsen Admospehere

Nejčastěji lidé chodí do fast foodu na oběd (56 %). Dalších 35 % chodí na večeři.

84 % zákazníků si uvědomuje negativa stravování ve fast foodu. Za největší považují nezdravé jídlo a vysokou produkci plastového odpadu.

Nejoblíbenějšími občerstveními jsou KFC (55 % dotázaných), následuje McDonald’s (50 %) na třetí pozici je Döner Kebab (23 %) až na pátém místě je Bageterie Boulevard (14 %). Oblíbenost může ovlivňovat velikost sítě poboček. KFC a McDonald’s mají každý více než 100 poboček. Taková Bageterie má zatím poboček 45.

Roste poptávka po reklamním prostoru v televizi

Růst podzimní poptávky po reklamě v TV je vyšší než loni. Navýšení cen do TV reklamy by mělo být pro příští rok o pět až deset procent. Kvůli pandemii přestali inzerovat cestovní kanceláře, to ale bylo vykompenzováno e-shopy a dalšími sektory. Struktura zadavatelů se moc nemění. Můžeme si všimnout, že v automotive se začíná reklama používat i pro podporu prodeje a ne jenom pro launchovací kampaně. To je způsobeno nenaplněnými výrobními kapacitami.


Rubriky
Novinky

H&M zavře 250 obchodů a přichází propojení chatů v Messengeru a na Instagramu

V dnešních marketing news se dnes podíváme na to, jaký vliv měl koronavirus na retail, jakou novinku momentálně testuje Facebook a jaké změny chystá oděvní společnost H&M

Jak ovlivnila první vlna epidemie retail?

Výzkumná agentura Nielsen přišla s rešerší nákupního chování v retailu, zaměřovala se na období první vlny epidemie (leden až červenec). Z prezentovaných dat vyplývá, že nejvíce během karantény rostl On-line. Ten v období leden – únor zaznamenal meziroční růst tržeb o 37,2 %, během karantény (březen – duben) byl ale meziroční růst 104,9 %. Největší pokles zaznamenal během karantény Horeca segment a to o 77 %. Po karanténě se pokles obratu snížil na (- 21 %).

Meziroční srovnání tržeb v retailu během první vlny epidemie, zdroj: Nielsen

Z dat dále vyplývá, že 30 % zákazníků začalo kupovat levnější produkty a značky. Ve druhém čtvrtletí začali Češi více šetřit a tento podíl se zvýšil z 41 % na 46 %.

Alza přichází s vánoční kampaní 

Kreativa vznikla in-house a zaměřuje se na bezpečnost nákupu. Kampaň bude běžet v Česku, v Maďarsku a na Slovensku.

Přichází propojení chatů v Messengeru a na Instagramu

Uživatelé Facebooku nyní mohou na vybraných trzích uživatelům Instagramu posílat zprávy, aniž by museli stahovat novou aplikaci. To stejné platí i pro uživatele Instagramu vůči uživatelům Facebooku. V dalších měsících je plánováno rozšíření do celého světa.

Jak bude vypadat chat mezi uživatelem Instagramu a uživatelem Messengeru, zdroj: about.fb.com

Facebook minulý týden oznámil, že integruje chat Messengeru s přímými zprávami na Instagramu a posouvá ho k cíli, kterým je sjednocený systém zasílání zpráv přes jeho tři komunikační aplikace (Instagram, Facebook a WhatsApp).

I když zůstanou samostatnými aplikacemi, krok ke spojení chatů by mohl rovněž vyvolat obavy u antimonopolního úřadu ohledně jejich dominantního postavení v oblasti zasílání zpráv.

Zásilkovna přichází se samoobslužnými výdejními místy

Boxy jsou zatím na 11 místech v Česku a do konce roku plánuje Zásilkovna jich mít rozmístěno na 150 místech. V těchto Z-boxech bude možné za stejnou cenu jako přes výdejní místa zásilku vyzvednout a poslat. Zásilkovna těmito boxy chce cílit na menší města a vesnice, kde zatím nemá dostatečně rozšířenou distribuční síť.

Zdroj: Zásilkovna
foto: Zásilkovna

H&M zavře 250 obchodů

Švédská oděvní společnost H&M se chce více přizpůsobovat změnám nákupního chování svých zákazníků, které se projevuje větším zájmem o nakupování přes internet. V příštím roce proto plánuje uzavřít 250 poboček, přibližně 5 % z celkového počtu.

ilustrační snímek

V současnosti má společnost z důvodu pandemie zavřeno přibližně 3 % poboček. Na jaře to bylo 80 %.

Rubriky
Novinky

Pietro Filipi přichází s novou cenovou strategií a čtenáři Aktuálně.cz vybrali nejlepší reklamy desetiletí

Dnešní news budou o Pietro Filipi a jejich nové cenové strategii. Podíváme se taky na nejlepší českou reklamu za posledních 10 let a na to, s jakými změnami přichází COOP.

Pietro Filipi přichází s novou cenovou strategií


Česká značka Pietro Filipi začala nabízet u vybraných produktů 3 druhy cen. Zákazník si bude vybírat cenu na základě toho, jak se zrovna cítí. Na výběr bude mít ze tří cenových hladin. První hladina (sleva 50 % z původní ceny) je pro zákazníky, kteří se cítí nejistě a neví, co bude. Druhá hladina s 20% slevou z původní ceny je určena pro zákazníky, kteří se cítí skvěle. Třetí hladina bude o 10 % dražší oproti původní ceně a je určena těm zákazníkům, kteří si cení produktů a servisu a chtějí Pietro Filipi podpořit. Výběr z cenové hladiny bude dostupný na e-shopu i na prodejnách. Určitě bude zajímavé sledovat, jak s touto strategií bude značka úspěšná.

foto: pietro-filipi.com

COOP začíná prodávat online

Rešice 134
foto: jednotatmk.cz

COOP umožní svým zákazníkům objednat si zboží online a následně si ho na jedné z 500 maloobchodních prodejen vyzvednout. Zákazníci si tak budou moci vybírat z mnohem většího sortimentu oproti malým prodejnám na venkově. V první vlně budou obchody především z jižní a východní Moravy, středních, jižních a západních Čech a z Vysočiny. Následně budou prodejny přibývat i v dalších regionech. Cílem je pro COOP dosáhnout celorepublikového pokrytí. Celkem má COOP 2 500 prodejen.

Čtenáři aktuálně.cz vybrali nejlepší reklamu za uplynulých deset let

Hlasování o nejlepší reklamu probíhalo 2 týdny. Nominovaných reklam bylo celkem 10, mezi nominacemi byly reklama na Kofolu k oslavám 50.výročí jejího vzniku, reklama na Budvar nebo například reklama na T – Mobile, která se stala zároveň vítězem.

Rubriky
Novinky

Hervis začíná doručovat do aut, TikTok trápí problémy v USA a Linkedin plánuje marketplace.

Jaké jsou novinky z marketingu za poslední týden? Dnes se podíváme na LinkedIn. Dále na nový druh doručování, který plánuje Hervis a Alza a také na to, jak to vypadá s Tik Tokem v USA.

Na LinkedInu bude Product MarketPlace

ilustrační snímek

LinkedIn v současnosti využívá 1,8 milionu uživatelů v ČR, na Slovensku je to 610 tisíc. Momentálně plánuje Product Marketplace, kde budou moci firmy prezentovat své služby a produkty a to včetně uživatelských recenzí. Do konce roku bychom se měli dočkat LinkedIn Stories, které budou určeny pro firemní profily. Stories se nyní testují na vybraných trzích.

Končí TikTok v USA?

ilustrační snímek

TikTok se spojil s firmou Oracle a vše nasvědčovalo tomu, že v USA nebude zakázaný. Nakonec je ale vše jinak a od 20.9. mají Apple i Google zakázáno nabízet TikTok ve svých obchodech. Znamená to tedy, že uživatelé, co si stihli aplikaci stáhnout, ji mohou nadále užívat a to alespoň do 12.11. Od tohoto data budou mít totiž firmy z USA zakázáno poskytovat internetový hosting a služby pro TikTok. Tento časový prostor dává TikToku určitou naději, že se jim nakonec podařit setrvat na trhu v USA.

Hervis plánuje doručovat zboží přímo do auta

foto: mam.cz

V reakci na epidemiologickou situaci začne Hervis od 1.10. nabízet doručení zboží přímo do kufru auta. Testovací provoz bude probíhat na Chodově, následně by se měl rozšířit do všech poboček.

Alza ve spolupráci se Škoda Auto DigiLab plánují také doručovat zboží zákazníkům do kufru. Služba ale bude fungovat na principu toho, že zákazník se nebude muset v autě během předání nacházet. Kurýr totiž bude moci kufr auta jednorázově odemknout.

Instameet 2020

Ve čtvrtek 17.9. proběhl 4. ročník konference Instameet. Jedním z účinkujících byl Tomáš Pflanzer ze společnosti Kantar, který si připravil prezentaci na téma: čísla Instagramu v Česku

Jedná se o výzkum zaměřený na uživatele sociálních sítí ve věku 16 a více let. Z dat se potvrzuje, že IGTV stále mnoho uživatelů ani nezná, konkrétně se jedná o téměř 49 %.

Hashtagy se vyplatí nadále používat. Uživatelé je stále proklikávají, nejvíce to lze vidět ve věkové skupině 25 – 44 let, kdy 55 % uživatelů hashtagy proklikává.

Instagram se také začíná více využívat při hledání obchodů, restaurací a dovolených. Oproti roku 2019 vzrostl tento podíl o 13 %, tedy na 51 % všech uživatelů.

Foto: čísla Instagramu v Česku

Co se týče reklamy, tak nejvíce je preferována mezi příspěvky na zdi. Nejméně ji lidé vítají u influencerů.


Hračkářství Hamleys bojuje s krizí

Vzhledem k tomu, že princip hračkářství je založen na zážitku z návštěvy prodejny, tak je pro něj současná situace velmi komplikovaná. Léto bylo nad očekávání dobré, co se týče českých turistů. V září má hračkářství velký pokles, meziročně o 70 až 80 %. To je dáno hodně tím, že 60 % návštěvníků byli zahraniční turisté.

Hračkářství spustilo loni svůj e-shop. Najdete jej na jabadaba.cz. E-shop není provozován pod franšízou Hamleys, protože se podle marketingové a PR manažerky, Karolíny Steinerové, nepotkává s představou, co na trhu chybí. E-shop se zaměřuje na sběratelské věci a to jak pro dospělé, tak teenagery.

Foto: jabadaba.cz